Avatar billede escaton1980 Nybegynder
30. april 2006 - 00:57 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Scroll css farver i firefox

Hej

Jeg har en css fil med denne kode:
BODY {
background-color: #F4FFE4;
scrollbar-base-color: color;
scrollbar-track-color: #D5EDB3;
scrollbar-face-color: #F4FFE4;
scrollbar-highlight-color: #99CC66};
scrollbar-3dlight-color: #99CC66};
scrollbar-darkshadow-color: #5C743D;
scrollbar-shadow-color: #5C743D;
scrollbar-arrow-color: #5C743D;
}

men det virker ikke i firefox og det er jo lidt trist, hvad skal jeg gøre for at få den til at virke i firefox og IE
Avatar billede apo Praktikant
30. april 2006 - 01:01 #1
Det er fordi det er MS-kode, der kun virker i IE :-)
Avatar billede apo Praktikant
30. april 2006 - 01:02 #2
I øvrigt har det intet med CSS, at gøre.
Avatar billede apo Praktikant
30. april 2006 - 01:03 #3
... Bortset fra dette:

BODY {
background-color: #F4FFE4;
}
Avatar billede escaton1980 Nybegynder
30. april 2006 - 01:03 #4
men jeg har sat det i min css :p men hvordan kan man så få det til at virke i firefox? :)
Avatar billede apo Praktikant
30. april 2006 - 01:05 #5
Det kan ikke virke i FF da det intet med CSS har, at gøre. Det er som nævnt IE-only.
Avatar billede apo Praktikant
30. april 2006 - 01:05 #6
... Og selv om, du har sat noget kode i din .CSS-fil betyder det ikke at det bliver til CSS ;-)
Avatar billede apo Praktikant
30. april 2006 - 01:12 #7
Oversigter over valid CSS kan du se her: http://www.w3.org/TR/CSS1/ og http://www.w3.org/TR/CSS21/

Dog er det ikke al CSS i ovennævnte referencer, der virker i alle browsere. F.eks. er IE langt bagud i forhold til CSS-udviklingen, og man skal virkelig tøjle den godt fast for at den ikke kører sit eget løb.

Dertil har MS ofte tilføjet sine egne CSS-lignende funktioner, som din scrollbar, men det har aldrig været global CSS.
Avatar billede escaton1980 Nybegynder
30. april 2006 - 01:56 #8
men hvordan laver man om på farverne på scroll i firefox? behøves ikke være i css dont care...
Avatar billede apo Praktikant
30. april 2006 - 02:02 #9
Prøv at læse det, jeg skriver (Jeg har skrevet det flere gange). Du kan ikke ændre hverken farver eller andet på scrollbaren i andet end IE (Explorer).

Netop fordi, der ikke findes egenskaber i CSS, som formaterer scrollbaren, kan man ikke gøre dette.

At det kan lade sig gøre i IE skyldes kun at MS (Microsoft) har implementeret sin egen autonome funktion i IE - som _kun_ virker i IE.
Avatar billede escaton1980 Nybegynder
30. april 2006 - 02:03 #10
arhh okay, jamen det er da noget af en trist historie. Så må jeg heller lærer at leve med det :p

men lav lige et svar nu når du har brugt tid på mig :)
Avatar billede apo Praktikant
30. april 2006 - 02:07 #11
Kommer her :-)

Det ser sådan ud. Hvorvidt det nogensinde kommer til at virke i andre browsere end IE skal jeg ikke kunne sige (formentligt aldrig da W3C - organisationen der har til opgave at ensrette HTML, CSS mv. - nok vælger ikke at give muligheden for at ændre i folks browsere). De fleste andre browserproducenter følger (for det meste) W3C's anbefalinger.
Avatar billede escaton1980 Nybegynder
30. april 2006 - 02:09 #12
mærkeligt, jeg mener man kan da ændre så meget i IE udseende mæssigt :) men man skal jo også passe på det ikke bliver lige som linux :p
Avatar billede apo Praktikant
30. april 2006 - 02:17 #13
Tak for points :-)

Jeg kender ikke meget til Linux. Men det er MS, der laver IE og derfor bestemmer hvad der skal være muligt og hvad der ikke skal være muligt i IE.

Da internettet går imod en stadig ensretning (omkring hvad der skal være muligt i HTML og CSS mv.) vil jeg tro, at de med tiden vælger at fjerne alle ikke-standardiserede funktioner - såsom muligheden for at ændre på scrollbaren.

Men, igen... Det er jo Microsoft vi taler om så måske sker det ikke alligevel ;-)
Avatar billede mclemens Nybegynder
30. april 2006 - 03:08 #14
God ide en js scroller :P
http://www.eksperten.dk/spm/697572

^ Og så udvider vi det lidt...
den kan jo designes med css ... :)
indikatoren har jeg ikke fået lavet endnu...

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd"><html><head><meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=iso-8859-1"><title>Ingen titel</title>

<script type="text/javascript">

var scr,artb,bh;
var artt=0;
var refreshspeed=100;
var scrollvalue=0;

window.onload=function(){
document.documentElement.style.overflow="hidden";
scr=document.getElementById("scrollbar");
artb=document.getElementById("artbody");

tmph=artb.style.height;
scr.style.height="300px";
artb.style.height="300px";
artb.style.overflow="hidden";
bh=document.body.clientHeight;
scr.style.height=bh-3+"px";
artb.style.height=tmph;

scr.style.display="block";

scrollme();
}

function scrollme(){
if(((artt+scrollvalue)<=0)&&((artt)>=(-artb.offsetHeight+bh))){
  artb.style.top=artt+scrollvalue+"px";
  artt=artt+scrollvalue;
}
setTimeout("scrollme();",refreshspeed);
}

</script>

<style type="text/css">

html,body{margin:0px;padding:0px;height:100%;}

#artbody{position:relative;top:0px;width:770px;margin:0px auto;}

#scrollbar{position:absolute;top:0px;right:0px;display:none;width:20px;border:1px solid #000;background:#ccc;height:100%;}

#oppic,#nedpic{position:absolute;text-align:center;border:1px solid #555;cursor:pointer;}
#oppic{top:0px;width:18px;}
#nedpic{bottom:0px;width:18px;}

</style></head>

<body>

<div id="artbody">
test1<br>test2<br>test3<br>test4<br>test5<br>test6<br>test7<br>test8<br>test9<br>test10<br>test1<br>test2<br>test3<br>test4<br>test5<br>test6<br>test7<br>test8<br>test9<br>test10<br>test1<br>test2<br>test3<br>test4<br>test5<br>test6<br>test7<br>test8<br>test9<br>test10<br>test1<br>test2<br>test3<br>test4<br>test5<br>test6<br>test7<br>test8<br>test9<br>test10<br>test1<br>test2<br>test3<br>test4<br>test5<br>test6<br>test7<br>test8<br>test9<br>test10<br>test1<br>test2<br>test3<br>test4<br>test5<br>test6<br>test7<br>test8<br>test9<br>test10<br>test1<br>test2<br>test3<br>test4<br>test5<br>test6<br>test7<br>test8<br>test9<br>test10<br>test1<br>test2<br>test3<br>test4<br>test5<br>test6<br>test7<br>test8<br>test9<br>test10<br>test1<br>test2<br>test3<br>test4<br>test5<br>test6<br>test7<br>test8<br>test9<br>test10<br>
</div>

<div id="scrollbar">
<div id="oppic" onmousedown="scrollvalue=20;" onmouseup="scrollvalue=0;" onmouseout="scrollvalue=0;">O</div>
<div id="nedpic" onmousedown="scrollvalue=-20;" onmouseup="scrollvalue=0;" onmouseout="scrollvalue=0;">N</div>
</div>
</body></html>
Avatar billede mclemens Nybegynder
30. april 2006 - 03:18 #15
Refresh speed kan øges/sænkes i ms for at gøre scroll mere hakkende/flydende og scroll antal pixels (scrollvalue) kan justeres individuelt for op og ned onmouseout på div skal bare sætte scrollspeed til 0 ;)

... teksten kan også erstattes af en op og ned pil :)
Avatar billede webstuff Nybegynder
30. april 2006 - 11:59 #16
Jeg sad og legede lidt med at lave en JS scroller forleden - du snupper bare hvis der er noget du kan bruge :-)

www.webstuff.dk/scroll_med_js.html

Den er ret simpel og burde være nem at finde rundt i hvis man kan bare lidt Javascript :-)