Avatar billede fab Nybegynder
29. april 2006 - 20:48 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Indre div til at sætte højden på et ydre

Hej med jer,

Jeg har behov for at lade et indre absolute div sætte højden på et ydre. For at undgå misforståelser, så har jeg pastet html koden ind nedenfor.

Jeg giver den 100 for jeg har researchet en del på nettet uden held - og jeg er næsten sikker på at det ikke kan lade sig gøre. Bemærk venligst, at jeg bruger strict mode som DOCTYPE.

FAB

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

<style>
/* COLUMN MIDDLE START */
.uberDiv {
    position: relative;
    background-color: #aaaaaa;
    border: 3px dashed #ffee00;
    height: 500px;
    }

.columnMiddleArea {
    position: absolute;
    width: 426px;
    left: 292px;
    background-color: #666600;
    border: 1px solid #000000;
}

.showProductArea {
    background-color: #006666;
    border: 1px solid #000000;
    margin: 14px;
    padding: 14px;
}

.teaseProductArea {
    padding: 14px;
    margin: 14px;
    background-color: #0000ff;
    border: 1px solid #000000;
}
</style>

<div class="uberDiv">
    <div class="columnMiddleArea">
        <div class="showProductArea">
            Der er noget jeg ikke forstår
        </div>
        <div class="teaseProductArea">
            <p style="font-weight: bold; color: #ffffff;">"Dette indhold skal bestemme højden på columnMiddleArea (det grå med gule striber omkring) - men det vokser bare ud over, uden at div columnMiddleArea vokser med. Kan man få et indre "absolute" div til at bestemme højde på et ydre?

        </p>
                <hr>
            <p >
                Nimis ulciscor quidem iriure ludus roto vero. Ut erat fere in comis defui wisi vulputate, ymo, esse transverbero. Aliquam quia at occuro opto, indoles ut. Velit comis wisi abigo epulae tristique valetudo iriure vulputate nonummy ulciscor. roprius venio aliquip, enim ut minim veniam, ullamcorper capio adipiscing tation ex. Immitto fere, genitus veniam tum, nisl bis vel aliquip. Genitus lobortis ymo mauris esca bis ex in cui. Illum magna nisl feugiat nutus hos vereor macto elit pagus camur. Vero sagaciter aliquam fere, damnum typicus importunus in nostrud sit. Et, refoveo dolore dignissim venio ideo, ullamcorper nulla. Sed exputo facilisi quadrum ut capto dolore accumsan. Aptent, quae huic iusto pecus quis populus. Luctus gilvus nibh sed, suscipit delenit luptatum minim exerci. Vicis indoles, eu uxor duis consequat luptatum olim vel vulputate pecus persto. Tum lucidus esca nunc nunc vereor. Ventosus aliquip, ut occuro conventio quidem lobortis typicus, saepius eu lenis. Qui nutus vicis bene vindico, delenit quadrum typicus ea aliquam.

        </div>
Avatar billede apo Praktikant
29. april 2006 - 21:25 #1
Dette fungerer hos mig (IE + FF):

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
<head>
<title>Nyt dokument</title>
<meta http-equiv="content-type" content="text/html;charset=iso-8859-1">
<style type="text/css">
/* COLUMN MIDDLE START */
.uberDiv {
    position: relative;
    background-color: #aaaaaa;
    border: 3px dashed #ffee00;
    }

.columnMiddleArea {
    position: relative;
    width: 426px;
    left: 292px;
    background-color: #666600;
    border: 1px solid #000000;
}

.showProductArea {
    background-color: #006666;
    border: 1px solid #000000;
    margin: 14px;
    padding: 14px;
}

.teaseProductArea {
    padding: 14px;
    margin: 14px;
    background-color: #0000ff;
    border: 1px solid #000000;
    height:100%;
}

</style>
</head>
<body>

<div class="uberDiv">
    <div class="columnMiddleArea">
        <div class="showProductArea">
            Der er noget jeg ikke forstår
        </div>
        <div class="teaseProductArea">
            <p style="font-weight: bold; color: #ffffff;">"Dette indhold skal bestemme højden på columnMiddleArea (det grå med gule striber omkring) - men det vokser bare ud over, uden at div columnMiddleArea vokser med. Kan man få et indre "absolute" div til at bestemme højde på et ydre?</p>
            <hr>
            <p>Nimis ulciscor quidem iriure ludus roto vero. Ut erat fere in comis defui wisi vulputate, ymo, esse transverbero. Aliquam quia at occuro opto, indoles ut. Velit comis wisi abigo epulae tristique valetudo iriure vulputate nonummy ulciscor. roprius venio aliquip, enim ut minim veniam, ullamcorper capio adipiscing tation ex. Immitto fere, genitus veniam tum, nisl bis vel aliquip. Genitus lobortis ymo mauris esca bis ex in cui. Illum magna nisl feugiat nutus hos vereor macto elit pagus camur. Vero sagaciter aliquam fere, damnum typicus importunus in nostrud sit. Et, refoveo dolore dignissim venio ideo, ullamcorper nulla. Sed exputo facilisi quadrum ut capto dolore accumsan. Aptent, quae huic iusto pecus quis populus. Luctus gilvus nibh sed, suscipit delenit luptatum minim exerci. Vicis indoles, eu uxor duis consequat luptatum olim vel vulputate pecus persto. Tum lucidus esca nunc nunc vereor. Ventosus aliquip, ut occuro conventio quidem lobortis typicus, saepius eu lenis. Qui nutus vicis bene vindico, dele.nit quadrum typicus ea aliqua</p></div>
    </div>

</body>
</html>
Avatar billede apo Praktikant
29. april 2006 - 21:30 #2
... Også Opera ser ud til at acceptere det.
Avatar billede mclemens Nybegynder
29. april 2006 - 21:57 #3
apo ... din frækkert du rettede jo bare absolute til relative ;)

[ Kan man få et indre "absolute" div til at bestemme højde på et ydre? ]
^ Nej... - hvis ikke relative er godt nok er der mulighed for at bruge float... absolute skal normalt ikke påvirke det element det er lagt i når vi kigger på højde og bredde... derfor kan du ikke lave det du vil med absolute...

nåh, her er en med float - evt. kan du indsætte et element der er floatet til højre inden du indsætter dette element eller venstre og så floate denne her til left også...

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
<head>
<title>Nyt dokument</title>
<meta http-equiv="content-type" content="text/html;charset=iso-8859-1">
<style type="text/css">
/* COLUMN MIDDLE START */
.uberDiv {
    position: relative;
    width:770px;
    background-color: #aaaaaa;
    border: 3px dashed #ffee00;
    }

.columnMiddleArea {
    float:right;
    width: 426px;
    background-color: #666600;
    border: 1px solid #000000;
}

.showProductArea {
    background-color: #006666;
    border: 1px solid #000000;
    margin: 14px;
    padding: 14px;
}

.teaseProductArea {
    padding: 14px;
    margin: 14px;
    background-color: #0000ff;
    border: 1px solid #000000;
    height:100%;
}

</style>
</head>
<body>

<div class="uberDiv">
    <div class="columnMiddleArea">
        <div class="showProductArea">
            Der er noget jeg ikke forstår
        </div>

        <div class="teaseProductArea">
            <p style="font-weight: bold; color: #ffffff;">"Dette indhold skal bestemme højden på columnMiddleArea (det grå med gule striber omkring) - men det vokser bare ud over, uden at div columnMiddleArea vokser med. Kan man få et indre "absolute" div til at bestemme højde på et ydre?</p>
            <hr>
            <p>Nimis ulciscor quidem iriure ludus roto vero. Ut erat fere in comis defui wisi vulputate, ymo, esse transverbero. Aliquam quia at occuro opto, indoles ut. Velit comis wisi abigo epulae tristique valetudo iriure vulputate nonummy ulciscor. roprius venio aliquip, enim ut minim veniam, ullamcorper capio adipiscing tation ex. Immitto fere, genitus veniam tum, nisl bis vel aliquip. Genitus lobortis ymo mauris esca bis ex in cui. Illum magna nisl feugiat nutus hos vereor macto elit pagus camur. Vero sagaciter aliquam fere, damnum typicus importunus in nostrud sit. Et, refoveo dolore dignissim venio ideo, ullamcorper nulla. Sed exputo facilisi quadrum ut capto dolore accumsan. Aptent, quae huic iusto pecus quis populus. Luctus gilvus nibh sed, suscipit delenit luptatum minim exerci. Vicis indoles, eu uxor duis consequat luptatum olim vel vulputate pecus persto. Tum lucidus esca nunc nunc vereor. Ventosus aliquip, ut occuro conventio quidem lobortis typicus, saepius eu lenis. Qui nutus vicis bene vindico, dele.nit quadrum typicus ea aliqua</p></div>

    </div>

<div style="font-size:0px;line-height:0px;height:0px;clear:both;">&nbsp;</div>

</div>

</body>
</html>
Avatar billede mclemens Nybegynder
29. april 2006 - 21:58 #4
[ Kan man få et indre "absolute" div til at bestemme højde på et ydre? ]
^ Eller joh, det er der ... så skal vi bare javascripte :D
Avatar billede apo Praktikant
29. april 2006 - 22:03 #5
mclemens > Nej, jeg rettede mere end absolute til relative :-)

(i øvrigt forsvinder højre side af det grå div-område med dit eksempel, hehe ;-) )
Avatar billede mclemens Nybegynder
29. april 2006 - 22:04 #6
du kan også prøve mit eksempel med denne css... dog kan der forekomme rykninger afhængig af indhold til venstre for div'en så ... medmindre dette indhold bliver placeret med absolute ...

<style type="text/css">
/* COLUMN MIDDLE START */
.uberDiv {
    position: relative;
    width:100%;
    background-color: #aaaaaa;
    border: 3px dashed #ffee00;
    }

.columnMiddleArea {
    float:left;
    margin-left:292px;
    width: 426px;
    background-color: #666600;
    border: 1px solid #000000;
}

.showProductArea {
    background-color: #006666;
    border: 1px solid #000000;
    margin: 14px;
    padding: 14px;
}

.teaseProductArea {
    padding: 14px;
    margin: 14px;
    background-color: #0000ff;
    border: 1px solid #000000;
    height:100%;
}

</style>
Avatar billede mclemens Nybegynder
29. april 2006 - 22:04 #7
[ (i øvrigt forsvinder højre side af det grå div-område med dit eksempel, hehe ;-) ) ]
... update, og jeps - det var kun et eksempel ;D
Avatar billede apo Praktikant
29. april 2006 - 22:05 #8
*LOL*
Avatar billede apo Praktikant
29. april 2006 - 22:23 #9
_Skal_ det ydre div have en absolut positionering?
Avatar billede mclemens Nybegynder
29. april 2006 - 22:29 #10
[ _Skal_ det ydre div have en absolut positionering? ]
... ikke forstået?

Edit: [ du kan også prøve mit eksempel med denne css... dog kan der forekomme rykninger afhængig af indhold til venstre for div'en så ... medmindre dette indhold bliver placeret med absolute ... ]

... ikke forståeligt ... ->

Du kan også prøve mit eksempel med denne css...
- Dog kan der forekomme rykninger af columnMiddleArea afhængig af indhold til venstre for div'en så - medmindre det indhold der placeres til venstre for columnMiddleArea bliver placeret via. absolute ...
Avatar billede apo Praktikant
29. april 2006 - 22:31 #11
[... ikke forstået?]
Kan jeg godt forstå :-)

Rettelse:
_Skal_ det indre div have en absolut positionering?
Avatar billede apo Praktikant
29. april 2006 - 22:33 #12
(Spørgsmålet 29/04-2006 22:31:41 var til fab)
Avatar billede fab Nybegynder
29. april 2006 - 23:21 #13
Hejsan, ja desværre så skal det indre div sættes med absolut - forstået på den måde at jeg skal kunne placere det med koordinater inde i et relativt positioneret div --- så hvis man kan, du veed, lave et ekstra div uden om og bla bla, så er det fint med et relativet div, men det skubber j obare problematikken ... eller?

tak for den gode respons so far,
FAB
Avatar billede mclemens Nybegynder
29. april 2006 - 23:36 #14
[ men det skubber j obare problematikken ... eller? ]
^ Ikke hvis det højeste indhold er det indhold vi placerer p.t.
- men hvis det andet indhold (en anden div) kan ske at være højere end det indhold
(den div) som vi placerer p.t. så er det bare at skubbe problemet over i et nyt...
Avatar billede mclemens Nybegynder
29. april 2006 - 23:38 #15
Baseret på apo's udgave:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
<head>
<title>Nyt dokument</title>
<meta http-equiv="content-type" content="text/html;charset=iso-8859-1">
<style type="text/css">
/* COLUMN MIDDLE START */
.uberDiv {
    position: relative;
    background-color: #aaaaaa;
    border: 3px dashed #ffee00;
    }

.columnMiddleArea {
    position: relative;
    width: 426px;
    left: 292px;
    background-color: #666600;
    border: 1px solid #000000;
}

.showProductArea {
    background-color: #006666;
    border: 1px solid #000000;
    margin: 14px;
    padding: 14px;
}

.teaseProductArea {
    padding: 14px;
    margin: 14px;
    background-color: #0000ff;
    border: 1px solid #000000;
    height:100%;
}

</style>
</head>
<body>

<div class="uberDiv">
    <div class="columnMiddleArea">
        <div class="showProductArea">
            Der er noget jeg ikke forstår
        </div>
        <div class="teaseProductArea">
            <p style="font-weight: bold; color: #ffffff;">"Dette indhold skal bestemme højden på columnMiddleArea (det grå med gule striber omkring) - men det vokser bare ud over, uden at div columnMiddleArea vokser med. Kan man få et indre "absolute" div til at bestemme højde på et ydre?</p>
            <hr>
            <p>Nimis ulciscor quidem iriure ludus roto vero. Ut erat fere in comis defui wisi vulputate, ymo, esse transverbero. Aliquam quia at occuro opto, indoles ut. Velit comis wisi abigo epulae tristique valetudo iriure vulputate nonummy ulciscor. roprius venio aliquip, enim ut minim veniam, ullamcorper capio adipiscing tation ex. Immitto fere, genitus veniam tum, nisl bis vel aliquip. Genitus lobortis ymo mauris esca bis ex in cui. Illum magna nisl feugiat nutus hos vereor macto elit pagus camur. Vero sagaciter aliquam fere, damnum typicus importunus in nostrud sit. Et, refoveo dolore dignissim venio ideo, ullamcorper nulla. Sed exputo facilisi quadrum ut capto dolore accumsan. Aptent, quae huic iusto pecus quis populus. Luctus gilvus nibh sed, suscipit delenit luptatum minim exerci. Vicis indoles, eu uxor duis consequat luptatum olim vel vulputate pecus persto. Tum lucidus esca nunc nunc vereor. Ventosus aliquip, ut occuro conventio quidem lobortis typicus, saepius eu lenis. Qui nutus vicis bene vindico, dele.nit quadrum typicus ea aliqua</p></div>
    </div>

<div style="position:absolute; top:0px;left:10px; width:272px; background:red;">
a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>a<br>
</div>

</body>
</html>
Avatar billede fab Nybegynder
30. april 2006 - 15:16 #16
apo og mclemens, mange tak for jeres svar. Det endte faktisk med at jeg fik skrevet topkoden om, således at jeg kunne bruge apo's allerførste eksempel. Apo, kan du ikke lige smide et svar.

Jeg vil gerne takke mange gange for den store interesse, det har været en enorm hjælp.

FAB
Avatar billede apo Praktikant
01. maj 2006 - 21:41 #17
Svar kommer her. Velbekomme :-)
Avatar billede apo Praktikant
06. maj 2006 - 18:15 #18
:-(