Avatar billede dragonball Nybegynder
29. april 2006 - 15:48 Der er 13 kommentarer og
3 løsninger

Hjælp til matematik formel

hej.
har lidt problemer med at forstå denne formel:
http://en.wikipedia.org/wiki/Circle_segment
(den formel der beregner areal af cirkelafsnit)

Det er især det dér "0" med en streg igennem jeg ikke fatter hvad er, og så der hvor der står: (0 - sin(0)) ???

Det jeg skal finde ud af, er noget med vandstanden i en tankbeholder.

Som i nok har regnet ud er jeg ikke nogen Einstein, så i må nok forklare det lidt stille og roligt :P
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
29. april 2006 - 15:58 #1
Det er vinklen som angivet på figuren.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
29. april 2006 - 15:59 #2
Og hvis det hjælper at sætte et navn på, så kalde det theta http://www.mathacademy.com/pr/prime/articles/greek/index.asp
Avatar billede dragonball Nybegynder
29. april 2006 - 16:05 #3
min vinkel er 90 grader.
men forstår stadig ikke  (90 - sin(90)) ?
hvad er sin ?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
29. april 2006 - 16:15 #4
sinus funktionen. sinus til 90 grader er 1. Så må de jo mene 90-1= 89.
Avatar billede dragonball Nybegynder
29. april 2006 - 16:24 #5
det er jo let for dig at sige, men for at jeg skal kunne forstå noget af det bliver du nok nødt til at forklare hvad sinus funktionen er :P
Efter dét, kan jeg uddele point!
Avatar billede helle100 Nybegynder
29. april 2006 - 17:16 #6
Går du i folkeskolen Dragonball?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
29. april 2006 - 17:19 #7
Jeg skal slet ikke have point. Der er ikke plads her til at forklare sinus-funktionen. Men kig på http://da.wikipedia.org/wiki/Sinus_(matematik)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
29. april 2006 - 17:20 #8
Du skal selv sætte den afsluttende ) på - det ku' eksperten.dk alli'vel ikke klare
Avatar billede dragonball Nybegynder
29. april 2006 - 18:00 #9
ja jeg gør helle100, men det her har intet med eksamen at gøre, hvis i har en mistanke til det :P
Eksamerne er først om ca. 2 uger.

Erikjacobsen, din sidste kommentar fattede jeg så ikke lige :P ?!
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
29. april 2006 - 18:45 #10
I lige måde.  :)
Avatar billede dragonball Nybegynder
29. april 2006 - 19:01 #11
ok ?
Avatar billede allanfo Praktikant
29. april 2006 - 19:24 #12
For at forstå hvad sinus (og dermed også cosinus) er, er det nødvendigt at tegne et koordinatsystem. I dette koordinatsystem tegnes en cirkel med radius 1, med centrum i (0,0).
Sinus til et bestemt gradtal fås ved at indtegne vinklen i forhold til x-aksen. Således, at en vinkel på 10 grader peger til højre og en lille smule op. 0 grader følger x-aksen til højre, 90 grader følger y-aksen op, 180 grader følger x-aksen til venstre, 270 grader følger y-aksen nedaf.

Sin(10) er den højde over x-aksen, hvor den vinkel man indtegner krydser den cirkel, man indtegnede til at begynde med, nemlig 0.1736...

Cosinus er den afstand fra nulpunktet ud af x-aksen, hvor vinklen krydser cirklen (også kaldet enhedscirklen).

Cos(10) er derfor 0.9848.

For at finde koordinatet, hvor vinklen t krydser enhedscirklen, bruger man udtrykket (cos(t),sin(t)).

Hvis man plotter sin(t) ud af x-aksen, så får man en (ta-daa) sinuskurve !
Avatar billede helle100 Nybegynder
29. april 2006 - 21:24 #13
Var nu også mere for at finde ud af, hvordan det skal forklares, så du kan forstå det. I folkeskolen, har du jo endnu ikke lært noget om sinus og cosinus.

Tager jeg meget fejl, hvis jeg regner med det er noget lignende denne opgave?: http://www.gratishost.dk/uploads/vand1.jpg

1. Regn arealet ud på cirklen og tag en fjerdedel af resultatet, da vinklen her er 90 grader.

2. Find arealet af trekanten.

3. Træk trekantens areal fra den kvarte cirkels, og du får hvor meget vand der stadigt er tilbage.
Avatar billede dennispoulsen Nybegynder
29. april 2006 - 22:13 #14
Det der 0 med streg igennem betyder vinklen mellem de to ben.
Som jeg forstår formlen, vil den kun virke hvis vinklen er mellem 0 og Phi (180°)
Så du skal være opmærksom på at hvis vinklen er støre en Phi (3,1415....)vil formlen ikke virke.
Alle vinkler skal regnes i Radianer og ikke i grader.
Måden du omsætter mellem grader og Radianer er grader
360°=2*Phi dvs. i 1 grad = Phi/180 så hvis du f.eks har 90° og ønsker at omsætte det til radianer, som du kan anvende i formlen skal du gange med Phi (3,141592654) og derefter dividere med 180.
Håber det hjælper ellers vend tilbage med en bedre beskrivelese så skal jeg sætte formlerne op for dig.
Avatar billede dennispoulsen Nybegynder
29. april 2006 - 22:16 #15
Det der 0 med streg igennem betyder vinklen mellem de to ben.
Som jeg forstår formlen, vil den kun virke hvis vinklen er mellem 0 og Phi (180°)
Så hvis du skal regne vædskestanden ud "hele vejen rundt" skal du nok dele formlen op i to tilfælde, under og over halv fyldt.
Så du skal være opmærksom på at hvis vinklen er støre en Phi (3,1415....)vil formlen ikke virke.
Alle vinkler skal regnes i Radianer og ikke i grader.

Måden du omsætter mellem grader og Radianer er :
360°=2*Phi dvs. i 1 grad = Phi/180

Så hvis du f.eks har 90° og ønsker at omsætte det til radianer, som du kan anvende i formlen skal du gange med Phi (3,141592654) og derefter dividere med 180.

Håber det hjælper ellers vend tilbage med en bedre beskrivelese så skal jeg sætte formlerne op for dig.
Avatar billede dragonball Nybegynder
30. april 2006 - 12:23 #16
Joeh helle100, det er en opgave der minder om den du har fundet!
Jeg tror heller ikke det er meningen at man skal bruge den cirkelafsnit formel på folkeskole nivaeu, vel?
Jeg har også beregnet opgaven som helle100, og det må blive svaret.
Men tak for beskrivelserne af sinus, jeg forstod det faktisk nogenlunde :P

Tak for i gad at bruge tid på at bekrive tingene, allanfo, helle100 og dennispoulsen deler.