Avatar billede steensommer Praktikant
28. april 2006 - 21:37 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

ContextMenuStrip hø-klik menu

Hej
VB .Net windows projekt. Jeg har nærmest lavet en "tabel" med textboxe der indeholder personoplysninger ud af "x-aksen" og en ny person for hver række.

I første kolonne har jeg oprettet en hø-klik menu (ContextMenuStrip). Jeg har problem med at henvise til den celle jeg hø-klikkede i. Hvis jeg skriver følgende:

        If TextBox1.Focused Then
            MsgBox("Seng 1,1")
        ElseIf TextBox2.Focused Then
            MsgBox("Seng 1,2")
        End if

så får jeg ikke den celle jeg hø-klikkede i men i stedet den celle jeg pt står i (jeg håber ikke at det blev for snørklet)

Hvordan kan man referere til den textbox man klikkede i?

vh Steen
Avatar billede nielle Nybegynder
29. april 2006 - 08:01 #1
Et bud:

    Private Sub ContextMenuStrip1_Opening(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.ComponentModel.CancelEventArgs) Handles ContextMenuStrip1.Opening
        Dim source As TextBox = Me.ContextMenuStrip1.SourceControl

        If source.Equals(Me.TextBox1) Then
            MsgBox("Seng 1,1")
        ElseIf source.Equals(Me.TextBox2) Then
            MsgBox("Seng 1,2")
        End If
    End Sub
Avatar billede steensommer Praktikant
29. april 2006 - 08:12 #2
...men hvilket bud - det fungerer til punkt og prikke. Tak for det - svar lige for point :0)
Et lille tillægsspørgsmål (blot hvis du skulle vide det): Contextmenuen vises selv om textboxen er tom. Kan man undgå at den gør det?
vh Steen
Avatar billede nielle Nybegynder
29. april 2006 - 08:26 #3
Værsgod:

    Private Sub ContextMenuStrip1_Opening(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.ComponentModel.CancelEventArgs) Handles ContextMenuStrip1.Opening

        Dim source As TextBox = Me.ContextMenuStrip1.SourceControl

        If source.Text.Trim = "" Then
            e.Cancel = True
        Else
            If source.Equals(Me.TextBox1) Then
                MsgBox("Seng 1,1")
            ElseIf source.Equals(Me.TextBox2) Then
                MsgBox("Seng 1,2")
            End If

    End Sub
Avatar billede steensommer Praktikant
29. april 2006 - 08:55 #4
Tja så er det bare at sige tusinde tak for hjælpen :0)
Avatar billede steensommer Praktikant
29. april 2006 - 08:56 #5
...hvad betyder .trim?
Avatar billede nielle Nybegynder
29. april 2006 - 08:58 #6
Trim() fjerner mellemrum fra hver ende af en tekst.

Ved at inkludere den, så sikre du dig at det også fungere selv om brugeren skriver et antal blanktegn i tekst-feltet. :^)
Avatar billede nielle Nybegynder
29. april 2006 - 09:00 #7
Det burde nok have været:

If source.Text.Trim() = "" Then

- i stedet for:

If source.Text.Trim = "" Then

- men VB.Net er øjensynligt ikke så nærtagende på det punkt. :^)
Avatar billede steensommer Praktikant
29. april 2006 - 09:06 #8
OK - tak!
Kan du også svare på det her - så  er det mere end godt: Hvis men har en variabel man gerne vil anvende når man eksempelvis klikker på 1 item i contextmenuen hvorledes skal den variabel så dim'es?

eksempel:
If source.Equals(Me.TextBox1) Then
                HCV = me.textbox1.text
                Cpr = me.textbox73.text
            ElseIf source.Equals(Me.TextBox2) Then
              ' MsgBox("Seng 1,2")
            End If

med andre ord hvorledes skal HCV og Cpr dim'es hvis de skal kunne bruges i click-menuen?
vh Steen
Avatar billede nielle Nybegynder
29. april 2006 - 09:11 #9
Hvis de kun skal bruges der, og ikke andre steder, ja så er det der at de skal Dim'es.

    Private Sub ContextMenuStrip1_Opening(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.ComponentModel.CancelEventArgs) Handles ContextMenuStrip1.Opening

        Dim source As TextBox = Me.ContextMenuStrip1.SourceControl

        If source.Text.Trim() = "" Then
            e.Cancel = True
        Else
            If source.Equals(Me.TextBox1) Then
                Dim HCV As String = Me.TextBox1.Text
                Dim Cpr As String = Me.TextBox73.text
                MsgBox("Seng 1,1")
            ElseIf source.Equals(Me.TextBox2) Then
                MsgBox("Seng 1,2")
            End If

    End Sub
Avatar billede steensommer Praktikant
29. april 2006 - 09:16 #10
...også selv om de skal bruges i eksempelvis:

ToolStripMenuItem1_Click
Avatar billede nielle Nybegynder
29. april 2006 - 09:19 #11
Nej, for så er det jo ikke *kun* der at de skal bruges. ;^)

Så skal de "ud" hvor at de kan ses fra resten af form'en:

Public Class Form1

    Private HCV As String = ""
    Private Cpr As String = ""

    Private Sub ContextMenuStrip1_Opening(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.ComponentModel.CancelEventArgs) Handles ContextMenuStrip1.Opening

        Dim source As TextBox = Me.ContextMenuStrip1.SourceControl

        If source.Text.Trim() = "" Then
            e.Cancel = True
        Else
            If source.Equals(Me.TextBox1) Then
                HCV = Me.TextBox1.Text
                Cpr = Me.TextBox73.Text
                MsgBox("Seng 1,1")
            ElseIf source.Equals(Me.TextBox2) Then
                MsgBox("Seng 1,2")
            End If

    End Sub
End Class
Avatar billede steensommer Praktikant
29. april 2006 - 09:21 #12
Igen tusinde tak for de mange gange hjælp - nu kan jeg vist heller ikke få mere for den "25-øre" :0)

vh Steen
Avatar billede nielle Nybegynder
29. april 2006 - 09:24 #13
Selv tak for point :^)