Avatar billede assassin Juniormester
28. april 2006 - 11:25 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Forkert resultat ved vlookup

Jeg har følgende navgivet felter
Det hele er navngivet Shield og første kolonne er navngivet ShieldNavn

Buckler                1  5
Shield, light wodden    1  5
Shield, light steel    1  6
Shield, heavy wodden    2  10
Shield, heavy steel    2  15
Shield, tower          2  45

Jeg har i M48 lavet en liste med ShieldNavn, dvs første kolonne

Jeg har følgende formel:
+IF(ISBLANK(M48);"";VLOOKUP(M48;Shield;2))

Hvis jeg vælger Buckler virker det, men hvis jeg vælger Shield, light wodden bliver resultatet 2 istedet for 1.
Jeg har brugt lignende mange steder uden problemer.

Hvad er der galt?
Avatar billede tobler Nybegynder
28. april 2006 - 11:32 #1
Prøv med: +IF(ISBLANK(M48);"";VLOOKUP(M48;Shield;2;FALSE))
Avatar billede assassin Juniormester
28. april 2006 - 11:58 #2
Smukt det virker.

Du får points, hvis du smider et svar.

Kan du fortælle mig hvorfor det virker.
Avatar billede tobler Nybegynder
28. april 2006 - 12:16 #3
Sakset fra hjælpeteksten:
Range_lookup    is a logical value that specifies whether you want VLOOKUP to find an exact match or an approximate match. If TRUE or omitted, an approximate match is returned. In other words, if an exact match is not found, the next largest value that is less than lookup_value is returned. If FALSE, VLOOKUP will find an exact match. If one is not found, the error value #N/A is returned.
Avatar billede mrjh Novice
28. april 2006 - 12:18 #4
Det er bare underligt for den finder jo netop en exact match ?
Avatar billede aksma Praktikant
28. april 2006 - 12:46 #5
Jeg tror det har noget med sorteringen at gøre. Hvis du ikke indsætter "Falsk", skal du have listen sorteret i stigende orden for at den finder den exacte match, eller tager den blot den nsæte værdi, efter den "tror" den har passeret den værdi, hvor den burde forvente at finde værdien. Eks. hvis du har en liste, sorteret a,b,d,c, hvis den så skal finde værdien ud for c, vil den tage værdien for d, fordi den forventer at c kommer efter d, og den ikke venter at finde c senere i listen.
Aksma
Avatar billede mrjh Novice
28. april 2006 - 12:49 #6
Ja det giver mening aksma. Bruger selv altid false i disse formler, for netop at få returneret den exacte værdi. Tak for forklaringen :-)
Avatar billede assassin Juniormester
28. april 2006 - 15:57 #7
Tak for hjælpen og forklaringen.
God weekend