Avatar billede cpfrande Nybegynder
28. april 2006 - 08:19 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

.htaccess redirect med variabel

Halløjsa,

Jeg har lavet følgende kode i min .htaccess-fil:

RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^http://(www\.)?minside.dk/.*$ [NC]
RewriteRule \.(gif|jpg|jpeg|png)$ http://www.minside.dk/min_php_fil.php [NC,R,L]

Den redirecter hvis der deep-linkes til mine billeder på mit domæne.

Jeg vil dog gerne have, at der sendes en GET-variabel med over til min php-fil om hvilket billede, som brugeren har forsøgt at læse.

Jeg har læst lidt på det, men syntes ikke rigtig jeg finder noget, der forklarer helt hvordan man gør.

Er der en herinde, der kan hjælpe med det?

På forhånd tak!

--
Kristian
Avatar billede webt Nybegynder
28. april 2006 - 08:49 #1
Du kan evt. lave det sådan her:

RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^http://(www\.)?minside.dk/.*$ [NC]
RewriteCond %{REQUEST_URI} ^/(.*)\.(gif|jpg|jpeg|png) [NC]
RewriteRule ^.* http://www.minside.dk/min_php_fil.php?bid=%1.%2 [R=301,L]

Grunden til vi tilføjer en ekstra RewriteCond er at her har vi mulighed for at opsnappe det brugeren taster ind før .gif og efter den sidste / med andre ord navnet på biledet og herefter kan vi tilgå dem via %1 for den første match og %2 for den næste osv.

Grunden til jeg har ændret RewriteRule til [R=301 i stedet for bare R er af hensyn til søgemaskiner da 301 fortæller dem at dit billede er flyttet permenent til den nye adresse - almindelige redirects kan give problemer hvis googlebot fx er i dårligt humør.

Håber det kan bruges
Mvh
Martin
Avatar billede cpfrande Nybegynder
28. april 2006 - 12:54 #2
Halløjsa,

Tak for hjælpen. Det var præcist sådan, som det skulle virke.
Jeg vil også sige mange tak for din forklaring af tingene, som du har lavet. Det hjalp mig til at forstå det :-)

Alt i alt tak for hjælpen og god weekend!
Du får dine points efter dette indlæg.

--
Kristian
Avatar billede webt Nybegynder
28. april 2006 - 16:48 #3
Det var så lidt :) glad for at kunne hjælpe og takker for points

Du må også ha' en god weekend
Martin