Avatar billede christian_h Nybegynder
27. april 2006 - 21:38 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Formater indtastning i excel 2003 med VBA

Hej Alle.

Hvis man indtaster flg. i en celle i excel:
hvordan får man så excel til at vise det som
25-04-05 23:58 når der trykkes enter.
??. Jeg har stillet spørgsmålet i Excel kategorien, men er kommet frem til at det nok skal laves i VBA, så jeg håber der er en venlig sjæl der gider og lave det.

Mvh.
Christian_h
Avatar billede kabbak Professor
27. april 2006 - 22:05 #1
Sæt denne i arkets modul

Husk at du altid skal skrive året med 2 tal og ikke 4

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If IsDate(Left(Target, 2) & "-" & Mid(Target, 3, 2) & "-" & Mid(Target, 5, 5) & ":" & Right(Target, 2)) Then
Target = Left(Target, 2) & "-" & Mid(Target, 3, 2) & "-" & Mid(Target, 5, 5) & ":" & Right(Target, 2)
End If
End Sub
Avatar billede christian_h Nybegynder
27. april 2006 - 22:24 #2
Hej kabbak.

Det virker bare PERFEKT. Hvor svært kan det egentlig være. Én ting jeg ikke forstår er hvorfor bruger man "Target" og ikke en specifik celle ?.

Mvh.

Christian_h

PS. du kan jo give at svar så får du point.
Avatar billede bak Seniormester
27. april 2006 - 22:26 #3
prøv lige at skrive 100506 1230
Avatar billede christian_h Nybegynder
27. april 2006 - 22:27 #4
Hmmm, jaaaa, så bliver der byttet rundt på dag og måned ?!?, hvorfor mon det ?
Avatar billede bak Seniormester
27. april 2006 - 22:31 #5
Det er vba's måde at gøre tingene på der driller. Denne her forhindrer dette.
Target refererer til den celle der lige er blevet ændret.

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
Dim vTemp
Dim dato As Long
Dim tid As Double

  If Not Intersect(Target, Range("A:A")) Is Nothing Then
      Application.EnableEvents = False
      If Not IsDate(Target) And Len(Target) = 11 Then
        vTemp = Split(Target, " ")
        dato = DateSerial(Mid(vTemp(0), 5, 2), Mid(vTemp(0), 3, 2), Mid(vTemp(0), 1, 2))
        tid = TimeSerial(Mid(vTemp(1), 1, 2), Mid(vTemp(1), 3, 2), 0)
        Target = dato + tid
        Target.NumberFormat = "dd/mm/yy hh:mm;@"
      End If
  Application.EnableEvents = True
End Sub
Avatar billede bak Seniormester
27. april 2006 - 22:31 #6
Virker kun på kolonne A men kan udvides
Avatar billede christian_h Nybegynder
27. april 2006 - 22:34 #7
OKay, gider du forklare din kode, så er det jo nok den der vinder !.

Christian_h
Avatar billede christian_h Nybegynder
27. april 2006 - 22:36 #8
OK, den skal kunne virke op til og med kolonne H vil jeg tro, er det svært ?
Avatar billede bak Seniormester
27. april 2006 - 22:37 #9
If Not Intersect(Target, Range("A:A")) Is Nothing Then
ændres til
If Not Intersect(Target, Range("A:H")) Is Nothing Then
Avatar billede christian_h Nybegynder
27. april 2006 - 22:38 #10
OK, er der nogen grund til at man ikke med det samme laver den til kolonne AA bare for at være på den sikre side ?, bruger det hukommelse eller noget andet ?
Avatar billede bak Seniormester
27. april 2006 - 22:43 #11
Nej, det er bare for at man normalt ikke vil bruge hele sit ark til at skrive datoer i. De fleste vil jo også gerne bruge celler til tekst, formler mv.

Her er den med lidt forklaring

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
Dim vTemp
Dim dato As Long
Dim tid As Double
' check om cellen der er ændret ligger i kolonnerne A til H
  If Not Intersect(Target, Range("A:H")) Is Nothing Then
      'kør ikke andre makroer imens
      Application.EnableEvents = False
      'Hvis det ikke allerede er en dato og hvis længden er præcis 11 karakterer
      If Not IsDate(Target) And Len(Target) = 11 Then
        'del i to strenge ved mellemrummet
        vTemp = Split(Target, " ")
        'lav 1. streng til rigtig dato
        dato = DateSerial(Mid(vTemp(0), 5, 2), Mid(vTemp(0), 3, 2), Mid(vTemp(0), 1, 2))
        'lav 2. streng til rigtig tid
        tid = TimeSerial(Mid(vTemp(1), 1, 2), Mid(vTemp(1), 3, 2), 0)
        'læg disse sammen og skriv resultatet tilbage til cellen
        Target = dato + tid
        'indsæt et dato/tisformat på cellen
        Target.NumberFormat = "dd/mm/yy hh:mm;@"
      End If
  'kør igen andre makroer/events
  Application.EnableEvents = True
End Sub
Avatar billede bak Seniormester
27. april 2006 - 22:54 #12
Der mangler faktisk en lille krølle, der chekker om der kun er tal i cellen

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
Dim vTemp
Dim dato As Long
Dim tid As Double
  ' check om cellen der er ændret ligger i kolonnerne A til H
  If Not Intersect(Target, Range("A:H")) Is Nothing Then
      'kør ikke andre makroer imens
      Application.EnableEvents = False
      'Hvis det ikke allerede er en dato og hvis længden er præcis 11 karakterer
      If Not IsDate(Target) And Len(Target) = 11 Then
        'er der kun tal ?
        If IsNumeric(Application.Substitute(Target, " ", "")) Then
            'del i to strenge ved mellemrummet
            vTemp = Split(Target, " ")
            'lav 1. streng til rigtig dato
            dato = DateSerial(Mid(vTemp(0), 5, 2), Mid(vTemp(0), 3, 2), Mid(vTemp(0), 1, 2))
            'lav 2. streng til rigtig tid
            tid = TimeSerial(Mid(vTemp(1), 1, 2), Mid(vTemp(1), 3, 2), 0)
            'læg disse sammen og skriv resultatet tilbage til cellen
            Target = dato + tid
            'indsæt et dato/tisformat på cellen
            Target.NumberFormat = "dd/mm/yy hh:mm;@"
        End If
  'kør igen andre makroer/events
  Application.EnableEvents = True
End Sub
Avatar billede christian_h Nybegynder
27. april 2006 - 22:56 #13
OK, vil det sige at man ikke kan bruge andre celle i disse kolonner til andet end datoer efter indførsel af denne kode ?, for i så fald duer det ikke, man skal uden videre kunne bruge alle andre celle til beregninger, ellers skal koden laves sådan, at man angiver hvilke celler man skal kunne gøre dette i.

Mvh.
Christian_h
Avatar billede bak Seniormester
27. april 2006 - 23:16 #14
Denne linie styrer det
If Not Intersect(Target, Range("A:H")) Is Nothing Then

Du kan fint skrive
If Not Intersect(Target, Range("A12:B16, C15:H40")) Is Nothing Then
Avatar billede kabbak Professor
28. april 2006 - 00:00 #15
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If IsDate(Left(Target, 2) & "-" & Mid(Target, 3, 2) & "-" & Mid(Target, 5, 5) & ":" & Right(Target, 2)) Then
  Application.EnableEvents = False
Target = DateSerial(Mid(Target, 5, 2), Mid(Target, 3, 2), Left(Target, 2)) + TimeSerial(Mid(Target, 8, 2), Right(Target, 2), 0)
  Application.EnableEvents = True
End If
Application.EnableEvents = True
End Sub
Avatar billede christian_h Nybegynder
28. april 2006 - 00:04 #16
bak: Hvad vil der ske med den anden data som står i kolonner som man tjekker på med koden ?, såvidt jeg kan se, sker der ikke noget med den ?.
Avatar billede christian_h Nybegynder
28. april 2006 - 00:04 #17
kabbak: med din nye kode, bliver årstal skrevet som 2006, det skal kun skrives med 2 decimaler feks 06
Avatar billede kabbak Professor
28. april 2006 - 00:05 #18
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If IsDate(Left(Target, 2) & "-" & Mid(Target, 3, 2) & "-" & Mid(Target, 5, 5) & ":" & Right(Target, 2)) Then
  Application.EnableEvents = False
Target = DateSerial(Mid(Target, 5, 2), Mid(Target, 3, 2), Left(Target, 2)) + TimeSerial(Mid(Target, 8, 2), Right(Target, 2), 0)
  Target.NumberFormat = "dd/mm/yy hh:mm;@"

End If
Application.EnableEvents = True
End Sub
Avatar billede christian_h Nybegynder
28. april 2006 - 00:14 #19
OK gutter, hvilken en er så bedst ? og mest stabil, skal bruges i en "KÆMPE" regne ark. med mange sider osv.
Avatar billede kabbak Professor
28. april 2006 - 00:19 #20
Hvis du skal bruge koden i mange ark (Faner), så vil det nok være en fordel at sætte koden ind i ThisWorkbook modulet, i stedet for arkmodulet, så virker den på alle ark.

så ser den sådan ud.

Private Sub Workbook_SheetChange(ByVal Sh As Object, ByVal Target As Range)
  If IsDate(Left(Target, 2) & "-" & Mid(Target, 3, 2) & "-" & Mid(Target, 5, 5) & ":" & Right(Target, 2)) Then
        Application.EnableEvents = False
        Target = DateSerial(Mid(Target, 5, 2), Mid(Target, 3, 2), Left(Target, 2)) + TimeSerial(Mid(Target, 8, 2), Right(Target, 2), 0)
        Target.NumberFormat = "dd/mm/yy hh:mm;@"
    End If
    Application.EnableEvents = True
End Sub
Avatar billede christian_h Nybegynder
08. juli 2008 - 21:08 #21
lukket, da svar desværre ikke kunne bruges :-(