Avatar billede nolfi Nybegynder
27. april 2006 - 13:54 Der er 14 kommentarer

Windows XP vs. Windows 2003 Server

Er der nogen her som kan svare mig på forskellene på Windows XP overfor Windows 2003 server?
Her tænker jeg ikke på server-delen i Windows 2003 Server, for det i sig selv er jo helt forskelligt fra Windows XP, men jeg tænker på stabilitet, hastighed ved boot/programafvikling, sikkerhed, osv. osv.
Hvad skal jeg vælge og hvorfor? (Ikke nævn prisen på OS som grund :-))
Avatar billede never_mind Nybegynder
27. april 2006 - 14:03 #1
du kan slet ikke sammenligne de 2 platforme, for de henvender sig til 2 vidt forskellige målgrupper, det er lidt at sammenligne en traktor med en bil
Avatar billede leif Seniormester
27. april 2006 - 14:20 #2
Som never_mind skriver de henvendt til 2 forskellige målgrupper, kender dog folk som har justeret på en Windows 2003 server så den opførede sig som en Windows XP pro, men så er min mening at man næsten lige så godt kan køre XP pro fra starten.
Avatar billede leif Seniormester
27. april 2006 - 14:20 #3
2003 er en server
XP er en klient
Avatar billede nolfi Nybegynder
27. april 2006 - 14:59 #4
Det er korrekt at de to styresystemer henvender sig til forskellige målgrupper, men da jeg i mit spørgsmål skrev, at jeg ikke skal kigge på serverdelen i Windows 2003, betyder det at alle server-services ingen rolle spiller. Jeg skal ikke bruge den som server, jeg skal bruge den til workstation så mit første (og bedste) bud ville selv være Windows XP pro, da det jo er en workstation, men jeg kender ikke til stabiliteten i Windows 2003, ej heller hastighed på boot/programafviklingen, så hvis jeg omformulerer spørgsmålet til at være "Hvilket OS er mest stabilt, samt hurtigst ved boot/programafvikling?" gør det så sammenligningen lettere?

-Nolfi
Avatar billede leif Seniormester
27. april 2006 - 15:05 #5
De vil i flere tilfælde være ens.
Avatar billede never_mind Nybegynder
27. april 2006 - 15:09 #6
2003 er mest stabilt, når der benyttes WHQL drivere osv, dvs alt er certificeret, skal du bruge en wokstation er det XP pro, har ikke lavet test på hatsighed på program afvikling da jeg netop benytter 2003 som det er ment, og XP som klient
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. april 2006 - 20:32 #7
Kommentar: leif

+ ret så vigtigt (går jeg stærkt ud fra) pris!
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. april 2006 - 20:32 #8
(nå det måtte jeg ikke nævne ;))
Avatar billede never_mind Nybegynder
27. april 2006 - 20:46 #9
ja det virker underligt at ville bruge et os til t helt andet formål og en mange gange højere pris, og derefter skulle bruge en del tid på at få det til at opføre sig som det billigere produkt, meget ulogisk imho
Avatar billede leif Seniormester
27. april 2006 - 21:10 #10
Jeg har special priser på software(Billigere at køre Windows Server end XP pro)
Avatar billede leif Seniormester
27. april 2006 - 21:12 #11
Men ja, underlig normale omstændigheder er det underligt.
Avatar billede never_mind Nybegynder
27. april 2006 - 21:22 #12
leif hvordan kan det lade sig gøre ? (mig bekendt er der ingen licens typer der gør en server ed, billigere end en workstation licens)
Avatar billede leif Seniormester
27. april 2006 - 21:45 #13
never_mind -> Special aftale med M$ som ikke af en eller anden mærkelig årsag inkluderer XP
Avatar billede never_mind Nybegynder
27. april 2006 - 21:48 #14
hehe ok, sig lige til hvis du har en (eller 5 *GG*) 2003 ent ed i overskud så :D