Avatar billede ircnoob Nybegynder
27. april 2006 - 11:21 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hvordan kommer jeg igang

Hej,
jeg er total ny på linux fronten.. har fået installeret ubuntu der jo bygget på debian så håber jeg spørger det rigtige sted..

Har i nogen gode begynder sider i kan anbefale ?

Mit egentlige spørgsmål går på hvordan jeg får installeret de programmerer jeg skal bruge.. fx netbeans og en eller anden bittorent client, hvordan skal jeg installere disse/finde dem ?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
27. april 2006 - 12:41 #2
Synaptic er en pakke manager og der er 1000 vis af pakker der bare ligger klar på nettet til at blive hentet med synaptic. Fordelen ved denne (windows update ligende) metode er at hvis du henter et program der er afhængig af at et andet program er installeret, så installer Synaptic de/den pakke der skal til for at få det til at køre.

Man kan også bruge Apt-get, men så bliver det i text mode.
Avatar billede skeffen Nybegynder
27. april 2006 - 13:35 #3
Netbeans er skrevet i java, så det skal hverken compiles eller noget så det kan du bare hente fra www.netbeans.org og installere..
Avatar billede ircnoob Nybegynder
27. april 2006 - 14:33 #4
tak til jer alle.,. jeg har dog et par enkelte større problemer..

Kører med 6.06 men kan ikke lige finde ud af af hvad jeg gør galt når jeg bruger den kommando der står man kan bruge på https://wiki.ubuntu.com/RestrictedFormats .. vil blot gerne have fjernet den block af mp3 afspilning så jeg kan det...

Og så vil jeg høre om i ved hvor jeg kan skaffe mig drivere til mit geforce 6800 GO .. ? lige nu er min opløsning max 1024x? .. jeg kørte 1600x1200 tidligere.. så mangler vist lidt nye drivere..

Steffen hvad skal jeg hente på netbeans for at få det til at køre ? source ?
Avatar billede ircnoob Nybegynder
27. april 2006 - 14:46 #5
heh noob.. glem det med netbeans :D
Avatar billede ircnoob Nybegynder
27. april 2006 - 14:50 #6
nej.. altså har fået en bin fil ned med netbeans.. men hvad så.. kan ikke bare dobbeltklikke på den..?
Avatar billede ajbo Nybegynder
02. juli 2006 - 15:12 #7
Du skal have din bin pakke ompakket til en debian det gør du med:

sudo  apt-get  install  fakeroot  java-package  java-common
sudo fakeroot  make-jpkg  filnavn.bin