Avatar billede mc_goblen Praktikant
27. april 2006 - 09:34 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

.NET 2.0 - array med alfabet

Ganske enkelt :-)

Er der nogen der ved om der findes et array eller lignende i .NET 2.0 som indeholder bogstaverne a - z, og evt et med 0-9?

Det er selvfølgelig nemt selv at lave, men der er vel ingen grund til at "opfinde" den dybe tallerken igen :)
Avatar billede ladyhawke Novice
27. april 2006 - 09:52 #1
hmmmmm, hvad er formålet med det? (bare af ren nysgerrighed)
Avatar billede mc_goblen Praktikant
27. april 2006 - 10:13 #2
Jeg har udviklet en applikation til oprettelse af brugere i Active Directory ud fra noget der hedder en skolekom-fil. - under oprettelse får brugerne tildelt et simpelt password (bestående af bogstaver og tal), og dette ville jeg benytte mit array til. Intet andet, og det kan nemt løses uden :-) - dog kan jeg godt li' at udvide mit kendskab til .NET, og derfor dette spørgsmål :-)
Avatar billede ladyhawke Novice
27. april 2006 - 10:21 #3
Jo, men hvis det f.eks. er for at lave et blandet udtræk af bogstaver og tal, så kan du vel bruge en random fuktion og angive en range
Avatar billede ladyhawke Novice
27. april 2006 - 10:22 #4
Du kan jo også gøre som her: http://www.obviex.com/Samples/Password.aspx
Avatar billede torving Nybegynder
27. april 2006 - 11:31 #5
Her er et eksempel på hvordan du nemt kan generere nogle simple kodeord bestående af store og små bogstaver samt tal 0-9
--------------------------
private string generateSimplePasswd(){
    string passwd ="";
        Application.Lock();
        Random ran = (Random)Application["ran"];
        for(int i = 0;i<8;i++){
          passwd+=getRanCharacter(ran);
        }
        Application.UnLock();
        return(passwd);
      }
private string getRanCharacter(Random ran) {
        int i = 0;
        int charType = ran.Next(0,3);
        if (charType==0) {
            i = ran.Next(48,57);}
        if (charType==1) {
            i = ran.Next(65,90);}
        if (charType==2) {
            i = ran.Next(97,122);}
        char c = (char) i;
        return(new string(c,1));
      }

public class Global : System.Web.HttpApplication {
...
protected void Application_Start(Object sender, EventArgs e)
      {
        Random ran = new Random();
        Application["ran"] = ran;
      }
...
}
Avatar billede torving Nybegynder
27. april 2006 - 11:34 #6
Hvis du ikke vil have store bogstaver med så sætter du bare MaxValue for random generatoren next metode til 2 og så fjerner du if kode
(charType==1) {
i = ran.Next(65,90);}

og sætter det sidste if statement til at teste mod 1 i stedet for 2.
if (charType==2) { => if (charType==1) {
Avatar billede mc_goblen Praktikant
27. april 2006 - 11:59 #7
Det ser jo meget fint ud det hele :) Og det virker også tip top... Dog er det forslag som du linker til, ens med den måde jeg har løst det på indtil videre. Altså ved at indtaste alle bogstaver, tal, og tegn selv:

private static string PASSWORD_CHARS_LCASE  = "abcdefgijkmnopqrstwxyz";
private static string PASSWORD_CHARS_UCASE  = "ABCDEFGHJKLMNPQRSTWXYZ";
private static string PASSWORD_CHARS_NUMERIC= "23456789";
private static string PASSWORD_CHARS_SPECIAL= "*$-+?_&=!%{}/";

Og det var egentlig bare det jeg ville høre om man kunne undgå! Ikke fordi det er svært, ikke fordi det tager specielt lang tid, blot for at vide om der allerede fandtes et array eller lignende som indeholdte disse tal og bogstaver i forvejen :)

Men jeg lukker spørgsmålet her :) I kan bare ligge svar :)

tak for hjælpen :)
Avatar billede ladyhawke Novice
27. april 2006 - 12:06 #8
OK, værsgo :o) Og når jeg skal bruge sådan noget bruger jeg som regel copy-paste
Avatar billede mc_goblen Praktikant
27. april 2006 - 12:18 #9
Ja, det er rigtig nok :) copy-paste er en herlig ting, dog synes jeg bare løsning ser så kluntet ud :-/ Ville meget hellere ha' der fandtes noget i forvejen...

Jeg venter lige og ser om Torving smider et svar, også accepterer jeg...

:)
Avatar billede torving Nybegynder
27. april 2006 - 12:32 #10
Her