Avatar billede webroel Nybegynder
25. april 2006 - 19:27 Der er 5 kommentarer

Tegnbegrænsning på udtræk fra database

Kan bedst beskrive det ved hjælp af siden: www.amigaplanet.dk/html!

Under kalender er der en række arrangementer, hvoraf jeg gerne vil have de tre seneste vist i den boks der er i højre side på alle siderne. I boksen i højre side skal der stå overskriften + starten af beskrivelsen, altså fx de første 100 tegn eller lignende...

Kan det lade sig gøre uden, at jeg skal lave en seperat kolonne i min database til dette?!

Kunne forestille mig, at man kunne lave noget i den her stil, men da ASP ikke er min stærkeste side, er jeg meget i tvivl:

        forsmag = left(beskrivlse, 100)

Hele kodestumper ville være at foretrække :)
Avatar billede weis Nybegynder
25. april 2006 - 19:36 #1
tæt på, her er en mulighed:

forsmag = left(rs("beskrivlse"),100)
Avatar billede webroel Nybegynder
25. april 2006 - 19:43 #2
Jeg takker, og jeg var da ikke helt galt på den trods alt... :)

Er der noget krav om, hvor den slags skal sættes ind i koden, eller kan jeg bare sige

<%

forsmag = left(rs("beskrivlse"),100)

%>
Avatar billede apo Praktikant
25. april 2006 - 19:50 #3
Linjen skal blot være efter den linjer hvor du definerer 'rs' (og efter dim forsmag - hvis du dimensionerer dine variabler):

<%
Dim rs
Set rs = ...

Dim forsmag
forsmag = left(rs("beskrivlse"),100)

%>
Avatar billede eagleeye Praktikant
25. april 2006 - 20:48 #4
Hvis du altid vil klippe stregen kan du også gøre det direkte i SQL sætningen og lave en alias kolonne som du kan bruge i recordsetet:

sql = "select left(kolonne, 100) as akolonne from tabel"

udskrive den med:
response.write rs("akolonne")
Avatar billede webroel Nybegynder
21. september 2010 - 22:20 #5
@weis: Er du venlig at sende mig et svar, så jeg kan få uddelt point her...

Havde glemt alt om pointgivningen.