Avatar billede meselv Nybegynder
25. april 2006 - 17:15 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Ang SCSI disk

Hejsa ppl

Jeg har en ctrl af mærket Iwill Side-2936UW og en SCSI disk dertil.

Når jeg går ind i ctrl BIOS'en så finder den, den fint nok, under opstart finder den disk'en som ID0 hvilket er fint nok, og CTRL som ID7, det skulle jo også være fint, men udfor disken skriver den, den ikke er klar ?

Jeg er så meget n00b til det her plz hjælp
Avatar billede haverslev Novice
25. april 2006 - 19:36 #1
Har du installeret driveren, hvis det er den du skal installere styresystem på ?
Situation 2: SATA disk skal benyttes som "systemdisk"

eller skal den fungere som datadisk ?

http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm
Avatar billede Slettet bruger
25. april 2006 - 20:02 #2
SCSI som IDE 0  ????
Avatar billede arne_v Ekspert
25. april 2006 - 20:05 #3
der staar "ID0" ikke "IDE 0"
Avatar billede meselv Nybegynder
25. april 2006 - 22:34 #4
Den skulle meget gerne bruges som system disk . . . men allerede inden den booter om skriver den
ID0 SCSI disk - Not ready
ID7 CTRL kort - Ready

Hvad sker der for det ? Er der nogle settings der skal rettes i CTRL kort bios, eller nogle jumper der skal flyttes på disken ?
Avatar billede zenze Nybegynder
25. april 2006 - 23:01 #5
Det er rigtigt at den mht. ID er jumpet ID0, da det a´lle steder anbefales at køre system-disk med ID0. Derfor skal du ikke flytte jumper.
Derimod skal du under installation af XP indlæse F6 driver, når der bedes om det.
Avatar billede zenze Nybegynder
25. april 2006 - 23:07 #6
Jeg kan ikke finde driver til din controller, men kan se at chipsettet er: Advansys ABP-940UW. Måske kan du finde noget til det.
Måske er driverne allerede i WinXP - og måske er det din harddisk, som du skal kigge nærmere på. Hvad hedder den?
Avatar billede zenze Nybegynder
25. april 2006 - 23:15 #7
Udover jumper til ID-settings er der andre jumpere, som man kan flytte på. Kig nærmere på det og find evt. specs og default settings for din harddisk.
30. april 2006 - 18:35 #8
Lyder som om Disken står til at skal have startup commando fra controlleren, og CTRl ikke er sat op til at give den startup. 2 løsninger
1. sæt jumper på til den selv skal starte op.
2. sæt Controller op til at sende start commando.

Løsning 2 er den bedste hvis du har flere diske.
Avatar billede meselv Nybegynder
27. juni 2006 - 10:35 #9
Jeg fandt fejlen !
Avatar billede haverslev Novice
27. juni 2006 - 10:53 #10
Fint at du fandt fejlen, men kan du så ikke lige skrive hvad det var, samt at vi/andre kan lære lidt også.