Avatar billede nothingaqua Nybegynder
25. april 2006 - 09:37 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Dansk udregning med (komma)

Hej,

Jeg har et javascript der laver en udregninge ala dette

kurs * antal * prisprstk (inputfelter)

1.2 * 1 * 22.5 = det virker altså hvor jeg bruger amerikansk komma (punktum).

1,2 * 1 * 22,5 = virker ikke, men det vil jeg gerne have det til at gøre. Hvordan kan jeg bruger dansk , (komma)?
Avatar billede webstuff Nybegynder
25. april 2006 - 09:40 #1
Du kan ikke få javascript til at regne med tallene hvis du bruge komma.
For JS regner efter de amerikanske standarder (punktum). Du kan så vælge at skifte punktummerne ud med komma bagefter.
Avatar billede fennec Nybegynder
25. april 2006 - 09:44 #2
Sådan:

objForm = document.dinForm
kurs = +objDinForm.kurs.value.replace(",",".")
antal = +objDinForm.antal.value.replace(",",".")
prisprstk = +objDinForm.prisprstk.value.replace(",",".")
total = kurs * antal * prisprstk
Avatar billede webstuff Nybegynder
25. april 2006 - 09:45 #3
Eks.
<script type="text/javascript">
var i = "12,2";
i = i.replace(",", ".");
document.write(i);
</script>
Avatar billede mclemens Nybegynder
25. april 2006 - 09:46 #4
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd"><html><head><meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=iso-8859-1"><title>Ingen titel</title>

<script type="text/javascript">
function udregn(){
f=document.forms.minformular;
f.udregnet.value=f.kurs.value.replace(",",".")*f.antal.value.replace(",",".")*f.prisstk.value.replace(",",".")
}
</script>

</head>

<body>
<form name="minformular">
<input type="text" name="kurs">
<input type="text" name="antal">
<input type="text" name="prisstk"><br><br>
<input type="text" name="udregnet">
<input type="button" onclick="udregn();" value="Udregn">
</form>
</body></html>
Avatar billede mclemens Nybegynder
25. april 2006 - 09:46 #5
*lol*
Avatar billede webstuff Nybegynder
25. april 2006 - 09:48 #6
Hehe... Så tror jeg vist at vores kammerat har fået svar nok ;o)
Avatar billede roenving Novice
25. april 2006 - 16:57 #7
-- og så er der jo nogen, der helt automatisk sætter 100-adskillere ind ...
Avatar billede roenving Novice
25. april 2006 - 16:59 #8
Avatar billede nothingaqua Nybegynder
25. april 2006 - 17:57 #9
Hej,

Roenving. Har du et tip til hvordan man gør det? Fennec smider du et svar.
Avatar billede mclemens Nybegynder
25. april 2006 - 18:21 #10
hmm, Roenving kommer nok med en kort en :/ - her er en lang en:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd"><html><head><meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=iso-8859-1"><title>Ingen titel</title>

<script type="text/javascript">
function udregn(){
f=document.forms.minformular;
fa=new Array(f.kurs.value,f.antal.value,f.prisstk.value);
tmpv=0;
for(i=0;i<fa.length;i++){
  if((fa[i].charAt(fa[i].length-3)==",")||(fa[i].charAt(fa[i].length-3)=="."))fa[i]=fa[i].substr(0,(fa[i].length-3))+"x"+fa[i].substr(fa[i].length-2);
  fa[i]=fa[i].replace(/\./g,"");fa[i]=fa[i].replace("x",".");
  if(tmpv==0)tmpv=fa[i];else tmpv=tmpv*fa[i];
}
f.udregnet.value=tmpv;
}

</script>

</head>

<body>
<form name="minformular">
<input type="text" name="kurs">
<input type="text" name="antal">
<input type="text" name="prisstk"><br><br>
<input type="text" name="udregnet">
<input type="button" onclick="udregn();" value="Udregn">
</form>
</body></html>
Avatar billede mclemens Nybegynder
25. april 2006 - 21:45 #11
Min fejl den virkede ikke med , på andensidste plads... :D

Denne linje:

if((fa[i].charAt(fa[i].length-3)==",")||(fa[i].charAt(fa[i].length-3)=="."))fa[i]=fa[i].substr(0,(fa[i].length-3))+"x"+fa[i].substr(fa[i].length-2);

skiftes med disse to linjer:

if((fa[i].charAt(fa[i].length-3)==",")||(fa[i].charAt(fa[i].length-3)=="."))fa[i]=fa[i].substr(0,(fa[i].length-3))+"x"+fa[i].substr(fa[i].length-2);
else if((fa[i].charAt(fa[i].length-2)==",")||(fa[i].charAt(fa[i].length-2)=="."))fa[i]=fa[i].substr(0,(fa[i].length-2))+"x"+fa[i].substr(fa[i].length-1);
Avatar billede fennec Nybegynder
26. april 2006 - 08:15 #12
.o) <-- One Eyed Jack