Avatar billede ruma1974 Nybegynder
24. april 2006 - 22:33 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Database teori foreign key ser for mig ikke ud til at være effekt

Hej,

Jeg er meget grøn indenfor databaser. Jeg undre mig over at hvis man laver en til mange relation mellem to tabler. Så får man en primary key på begge tabler og en foreign key på den ene table. For mig ser denne konstruktion ikke ud til at værre særlig effektiv da det vil kræve langt mindre plads at lave et start og slut index for den ene table istedet for at have en foreigen key index på hver entry i den anden table.

Er der nogen som kan forklar mig hvorfor denne en til mange relation er så populær? Sker der en optimering bag brugerfladen?

Mvh,

Rune
Avatar billede arne_v Ekspert
24. april 2006 - 22:52 #1
start og slut duer ikke af den simple grund at intervallet ikke
noedvendigvis er hverken distinct, kontinuert eller numerisk
Avatar billede ruma1974 Nybegynder
24. april 2006 - 23:23 #2
Jo men er dette ikke kun krav fra databasens side?

Mit problem er at jeg har meget data som kræver en til mange relation og vil godt have at de bliver gemt så effektivt som muligt.

Måske er konklusion at databaser ikke er særlig effektive til at gemme data men at kravene distinct, kontinuert eller numerisk giver nogle andre fordele når man fyre SQL queries af.

Beklager hvis ovenstående er komplet nonsense jeg prøver plot at forstå fordele ulemper ved databaser. Men hvis jeg ikke gemmer data'erne i en database så ville jeg sagtens kunne sikre at intervallet er distinct, kontinuert eller numerisk.
Avatar billede arne_v Ekspert
25. april 2006 - 02:59 #3
nej - det er et logisk data problem

eksempel:

tabel_a
-------
id PK
txt

tabel_b
-------
id PK
ref FK->tabel_a
txt

tabel_a
-------

1 A
2 BB
3 CCC

tabel_b
-------

1 1 X
2 2 Y
3 3 Z
4 2 W
5 1 V

tabel_a[id=1] har tilknyttet 2 rækker i tabel_b med id=1 og id=5
tabel_a[id=2] har tilknyttet 2 rækker i tabel_b med id=2 og id=4
tabel_a[id=3] har tilknyttet 1 række i tabel_b med id=3

du kan ikke bruge start og slut
Avatar billede arne_v Ekspert
25. april 2006 - 03:00 #4
iøvrigt er det primære formål med database struktur ikke at spare plads men
at sikre konsistens i data
Avatar billede ruma1974 Nybegynder
26. april 2006 - 11:08 #5
Hej Arne,

Det var det svar jeg ønskede at høre ->

iøvrigt er det primære formål med database struktur ikke at spare plads men
at sikre konsistens i data

Hvis du lægger at svar får du point.

Mvh,

Rune
Avatar billede arne_v Ekspert
26. april 2006 - 13:15 #6
svar