Avatar billede ladyhawke Novice
24. april 2006 - 16:33 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

xPath: Vælg attribut i node med bestemt attributværdi

Altså hvis jeg har en række xml noder med f.eks. 5 atributter i hver (sprog, antal, pris, varighed og størrelse) og jeg gerne vil fange værdien af attribut pris i de tilfælde hvor attribut sprog er lig "dansk", hvordan gør jeg så?

Jeg kan finde noden (eller hvis der er flere) som har attribut sprog = 'dansk'
//Nodenavn[@sprog='dansk']

men hvordan får jeg værdien af pris for de noder som har sprog = 'dansk'
Avatar billede Slettet bruger
24. april 2006 - 21:17 #1
Så gør du sådan:

  //Nodenavn[@sprog = 'dansk']/@pris

og du kan naturligvis også hente attributten antal for dem hvor prisen er 12.00:

  //Nodenavn[@sprog = 'dansk'][@pris = '12.00']/@antal

- og så videre og et cetera...

/CS
Avatar billede ladyhawke Novice
25. april 2006 - 08:44 #2
hmmm, jeg kan ikke helt få det til at virke, men hvis jeg husker rigtigt så angiver '/' næste niveau og derfor vil //Nodenavn[@sprog = 'dansk']/@pris
give pris attributten for noden UNDER den node som har sprog_'dansk? Den findes ikke i dette tilfælde og i hvert fald fejler min web service...

Hvis jeg blot kalder med //Nodenavn[@sprog = 'dansk'], så får jeg noden med dens 5 sttributter, men jeg ville gerne pille en bestemt attribut ud direkte i xpath, selvom man jo sagtens kan få fat i den hvis man har noden (i kode).
Avatar billede ladyhawke Novice
25. april 2006 - 09:12 #3
måske skylde problemet at jeg forsøger at gøre dette i kode, jeg forsker lige lidt mere i det
Avatar billede ladyhawke Novice
25. april 2006 - 09:22 #4
got it :) tak for hjælpen
Avatar billede Slettet bruger
25. april 2006 - 09:33 #5
Bare lige for at præcisere - du har ret i at "/" angiver "næste niveau", men i XML *er* det faktisk også næste niveau, hvad enten det er en attribut, et element, en kommentar eller tekst.

/CS
Avatar billede ladyhawke Novice
25. april 2006 - 09:59 #6
mange tak :)
Avatar billede ladyhawke Novice
25. april 2006 - 12:38 #7
Forresten kan jeg lige notere at notationen i C# for emere end 1 attribut er som følger:

//Nodenavn[@sprog = 'dansk' and @Pris='15.00']