Avatar billede la01han Nybegynder
24. april 2006 - 13:40 Der er 4 kommentarer

SSH pkg X11

I have created an package (x.pkg).
This package starts a X11 java GUI.
The package works fine if I connects direct to the Solaris server.
But if I connect with ssh from a windows machine the display settings fails. The windows machine runs exceed and I connect with putty(SSH).
Who or what value must I set the DISPLAY in my package so it works over a SSH connection.

If I just starts a program without my pkgadd -d x.pkg it also works fine with the display.

Svar gerne på Dansk.
mvh Lahan
Avatar billede platman Nybegynder
25. april 2006 - 23:57 #1
Det er sikkert et dumt spörgsmål, men har du enabled X.11 Forwarding i din PuTTY SSH-session?
Avatar billede skau Nybegynder
07. juni 2006 - 20:52 #2
Først skal du sikre dig at din ssh daemon kan forwarde X
(check at X11 Forwarding er sat til true i /etc/ssh/sshd_config)
Dernæst skal du jo have en Xserver på den computer der skal modtage display'et - har du ingen kan jeg foreslå xdeep32 (gratis)
når du har din Xserver kørende (på modtagermaskinen) kan du bestemme hvilket display den skal bruge - normalt er det 0

start med at lave en almindelig ssh -X til serveren - så burde det hele være sat for dig (hvis du benytter putty skal du enable X11 forwarding på din tunnel).

Hvis du ikke kan få X11 forwarding til at virke - så log på din unix - benyt kommandoen who til at se hvilken ip du kommer fra.
kør så flg:
DISPLAY=IP:0.0 (forudsat din X server lytter på display 0)
export DISPLAY

kører du ksh eller bash kan du forkorte det til
export DISPLAY=IP:0.0
Avatar billede skau Nybegynder
07. juni 2006 - 20:53 #3
Og nu læste jeg ikke dit spørgsmål godt nok.
exceed benytter normalt DISPLAY 0
Check din sshd_config på serveren og check din X11 forwarding under tunnel setting i putty
Avatar billede la01han Nybegynder
09. juni 2006 - 17:55 #4
X.11 forwarding er slået til i putty.

X over ssh virker også fint når jeg laver en SSH til min SUN maskine fra en PC. Der er ingen problemer med at åbne f.x. xclock og få den vist på pc'en.

Men forsøger jeg at åbne xclock inde fra en pakke (pkg) så kan jeg ikke få det til at virke. Jeg har forsøgt at sætte display til samme værdi som inden jeg kører min pkgadd -d xxx.pkg

mvh L