Avatar billede chaoz Nybegynder
23. april 2006 - 14:37 Der er 8 kommentarer

Dual Core udnytte begge kerner i et program?

Jeg har invisteret i en dual core cpu fra intel.... men opdager til min overraskelse at når jeg arbejder i Propellerheads Reason 3.0 at programmets cpu måler er helt i top, mens windows cpumåler kun mener at det er den ene kerne der bliver brugt..... hvordan får jeg mulighed for at bruge 100% og ikke 50%??
Avatar billede never_mind Nybegynder
23. april 2006 - 14:40 #1
kommer an på selve programmet om det kan, nogle programmer er optimeret til SMP setups (altså med flere cpuer), pr default er et program sat til at bruge alle tilgængelige cpuér.
Avatar billede the_email Nybegynder
23. april 2006 - 14:44 #2
Pr. default er et program sat til at bruge alle tilgængelige CPUer???
Det vil jeg nu mene er lige modsat. De fleste programmer er skrevet til at benytte én CPU og kun særligt krævende programmer til 3D-animering osv. er skrevet til at kunne udnytte flere CPUer.

/TheEmail
Avatar billede chaoz Nybegynder
23. april 2006 - 14:47 #3
jo men jeg kan vælge begge cpu'er i windows task manager.... men den bruger stadig kun 50 %....
Avatar billede the_email Nybegynder
23. april 2006 - 14:51 #4
Bruger den 50% af hver eller 50 % samlet?
Umiddelbart kan jeg ikke finde noget på deres site om at det skulle understøtte dual core.

/TheEmail
Avatar billede never_mind Nybegynder
23. april 2006 - 14:59 #5
the_email samtlige mine dual, quad, og min 6 vejs server udnytter pr default samtlige cpuer, men ja der er programmer som kun kører på en cpu.
Avatar billede chaoz Nybegynder
23. april 2006 - 15:05 #6
den bruger max 50 % og det er for det meste kun den ene kerne den bruger...
Avatar billede arne_v Ekspert
24. april 2006 - 16:43 #7
fler CPU = MP = enten SMP eller ASMP

i alle gaengse programmerings sprog vil programmer default kun koere paa en CPU ad gangen

scheduler vil default forsoege at udnytte all CPU

programmer kan saettes til kun at koere paa en bestemt CPU hvis OS
understoetter hard CPU affinity
Avatar billede chaoz Nybegynder
01. maj 2006 - 16:22 #8
har markeret at programmet skal bruge begge 2...