Avatar billede jajajaja Nybegynder
21. april 2006 - 17:31 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til flashVars

Hvodden dælen kan det være at jeg ikke kan hente et billede eller en swf ind med flashVars. Jeg har efterhånden læst 100 indlæg der omhandler det, og synes at jeg gør det rigtige, men...Jeg kan kun få det til at virke med tekst.
jeg gør følgende:
<PARAM NAME="flashVars" VALUE="tekst=Ja daw&billede="pic.jpg"/>

og i flash:
2 tekstfelter ( instancenavne: tekst og holder)
holder.text=_root.billede;
tekst.text=_root.tekst;

Teksten kommer fint ind. Skal man bruge en anden metode til billede? Et MC måske...? har forsøgt lidt med LoadMovie, LoadVars og ca. alt hvad jeg kunne komme i tanke om. Resultatet er i bedste fald at der står "undefined" i billedefeltet.
HJÆLP!!!  :-) tak
Avatar billede barklund Nybegynder
21. april 2006 - 17:58 #1
Drop dine quotes om filnavnet - flashvars er altid strenge :)

<PARAM NAME="flashVars" VALUE="tekst=Ja daw&billede=pic.jpg" />

Skal det bare være :)

--
Morten Barklund
Avatar billede jajajaja Nybegynder
21. april 2006 - 21:48 #2
har prøvet det, men så står der bare "pic.jpg" i tekstfeltet.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
22. april 2006 - 12:26 #3
du kan ikke hente et billede via flashvars. Det gør du via LoadVars - du kan bruge FlashVars til at hente stien til billedet.
Avatar billede jajajaja Nybegynder
22. april 2006 - 23:49 #4
Ok. Tænkte nok at jeg var på vildspor mht hvordan jeg henter det ind. Men jeg kan ikke finde ud af hvordan loadvars virker. Jeg har fundet masser af eksempler på hvordan man kan hente variabler ind fra en txt-fil med loadvars (hvilket iøvrigt forekommer mig nemmere med loadVariables), men ikke hvordan  man henter flashVars ind.
Kan du ikke lave et eksempel på hvordan en LoadVars vil se ud hvis den skal hente "billede" fra <PARAM NAME="flashVars" VALUE="tekst=Ja daw&billede="pic.jpg"/>
Be om :-)
Avatar billede barklund Nybegynder
24. april 2006 - 09:49 #5
LoadVars kan da heller ikke hente billeder? Selve billedet henter du via MovieClip.loadMovie eller MovieClipLoader.loadClip - kig på de to i hjælpen, så skulle du kunne finde en simpel løsning :)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
24. april 2006 - 10:28 #6
lol så står vi vidst lige :()
Avatar billede jajajaja Nybegynder
24. april 2006 - 14:08 #7
Nå så fik jeg da lige fyret lidt tid af med at forsøge at få loadVars til at virke...:-)
Har kigget lidt på det andet, men synes kun jeg lærer, hvad jeg ved i forvejen; hvordan man kan hente et billede ind i et moveclip, direkte eller via en txt fil. Men jeg har jo brug for at hente billedet via flashVars linien. Hvordan loader jeg "billede"?
MovieClip.loadMovie(_root.billede,"holder")? næh.
Det synes jeg ikke lige der noget svar på i hjælp.
Avatar billede barklund Nybegynder
24. april 2006 - 15:15 #8
Variablen fra flashvars bliver automatisk til en variabel i roden af tidslinjen. Hvis du har:

<PARAM NAME="flashVars" VALUE="tekst=Ja daw&billede="pic.jpg"/>

Så kan du bruge variablen direkte som _root.billede:

mit_mc.loadMovie(_root.billede);

Eller hvis scriptet ligger i _root:

mit_mc.loadMovie(billede);

Andet kræver det ikke.

--
Morten Barklund
Avatar billede jajajaja Nybegynder
24. april 2006 - 17:14 #9
HURRA! Nu er jeg meget glad :-)Undrer mig lidt over at det ikke har virket før eftersom jeg mener at have prøvet mit_mc.loadMovie(_root.billede);
Nå men nu virker det. Jeg takker, bukker og skraber :-).
Smid et svar Barklund.
p.s. Jeg må snart få læst din bog færdig så jeg ikke er nødt til at spørge så meget...
Avatar billede barklund Nybegynder
24. april 2006 - 17:16 #10
Jamen så kaster jeg et svar :)
Avatar billede jajajaja Nybegynder
24. april 2006 - 17:17 #11
Lige en bette ting mere. Kan man i teksten "ja Daw" lave et link med <a href....osv>, eller er man så nødt til at hente fra en txt fil?
Avatar billede barklund Nybegynder
24. april 2006 - 17:40 #12
Det kan man godt, men så skal du erstatte < med %3C, > med %3E, " med %22, ' med %27, & med %26 og % med %25 - hvilket du også kan gøre med (PHP) urlencode() eller (ASP) Server.URLEncode() :)

--
Morten Barklund
Avatar billede jajajaja Nybegynder
25. april 2006 - 07:32 #13
tak skal du have :-)
Avatar billede barklund Nybegynder
25. april 2006 - 07:41 #14
Tark for points :)
Avatar billede jajajaja Nybegynder
25. april 2006 - 07:50 #15
Du må gerne få nogle flere :-) især hvis du lige hjælper mig med linket:
link=%3Ca%20href=%22http:%2f%2fwww.blablabla.dk%22%3E. det virker ikke. Der skal vær quotes, ikke?
Avatar billede jajajaja Nybegynder
25. april 2006 - 08:29 #16
Har fundet ud af det :-)
Avatar billede barklund Nybegynder
25. april 2006 - 18:02 #17
Det er helt i orden :)