Avatar billede rebel_penguin Nybegynder
18. april 2006 - 13:38 Der er 5 kommentarer

ODBC driver overser filter

Hej experter,

Jeg arbejder med et nyt microsoft program 'microsft office scorecard builder'.

I den forbindelse laver jeg en odbc query til et excel regneark:
Driver={Microsoft Excel Driver (*.xls)};DBQ=\\solwebsrv01\SOL_BSC\Input Filer\Test Mappe 2.xls; ReadOnly=True;

CSV fil fra regnearket:

ID;Maned;Afdeling;Vardi
KPI1;200601;MPM;22
KPI2;200601;MPM;31
KPI3;200601;MPM;41
KPI4;200601;MPM;58,9
KPI5;200601;MPM;60,25
KPI6;200601;MPM;71
KPI1;200602;MPM;28
KPI2;200602;MPM;31
KPI3;200602;MPM;45
KPI4;200602;MPM;58,9
KPI5;200602;MPM;60,25
KPI6;200602;MPM;71

Som det kan ses er der to KPI1, to KPI2 osv.
I excel arket er der sat filter på, således at en ansvarlig på et givent tidspunkt skal gå ind og filtrere på 'maned'=200602, hvorfor KPI1-KPI6 for 200602 skal vises. Jeg havde håbet at dette ville blive overført til mit dataudtræk også, således at 'ID'=KPI1 vises for 200602 og ikke 200601 (der er filtreret væk).

Desværre!!!, ser det ud som om at odbc querien er ligeglad med det filter der er sat på. Er der nogen måde man kan omgå dette på? Kan man ændrer et flag i Excel eller ODBC querien?

Alle ideer er velkomne, mvh rebel_penguin
Avatar billede rebel_penguin Nybegynder
18. april 2006 - 13:41 #1
Lige for at uddybe arbejder jeg med en meget simple ODBC query
eks. Select [Vardi] FROM [Ark1$] WHERE [ID]='KPI3'

Det er rimeligt rodet at ændre i denne og al data skal holdes på et ark, dvs. en løsning hvor select sætningen holdes statisk men hvor det er filtret på excel der ændres er at foretrække.

mvh rebel_penguin
Avatar billede bak Seniormester
18. april 2006 - 16:10 #2
Jeg tror ikke du kan få en query til at tage hensyn til et filter der er sat i exceldatabasen. Det ville ikke være logisk.
Det, du kan gøre, er at lave et avanceret filter og vælge at kopiere til et andet sted på arket og så bruge dette tl odbc-udtræk
18. april 2006 - 18:21 #3
Jeg tror godt det kan lade sig gøre... men du skal via din kode aflæse indstillingerne for dine filtre uanset hvor mange af dem du har ibrug og om de er brugerdefineret, og så bruge benytte filterinformationen i din sql sætning.
Det kræver nok lidt arbejde før du er i hus med den løsning, men gøres det tror jeg på det kan.
Avatar billede bak Seniormester
18. april 2006 - 22:54 #4
okay, flemming :-)
Men det kommer, som du skriver, nok til at give en del arbejde, da det foregår i i et andet program end excel.
Kender desværre ikke noget til Microsoft ScoreCard Builder, men de andre programmer jeg har set af den type arbejder mest med sql-sætninger.
19. april 2006 - 17:01 #5
enig bak - det koster nok lidt sved til at starte på