Avatar billede steensommer Praktikant
18. april 2006 - 12:33 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Enter og pileknapper

Hej

Jeg er ved at oprette et windows projekt med bl.a. en userform: Form1.vb. Den indeholder en del textboxe. Når jeg kompilerer projektet med F5 fungerer alt perfekt ...og dog. Jeg kan kun komme fra en textbox til den næste vha tabulatoren. Hvordan kan jeg aktivere piletaster og enterknappen?

vh Steen
Avatar billede vraa Nybegynder
18. april 2006 - 15:35 #1
Vil du fra én boks til en anden ved hjælp af piletasterne og enter knappen?
Avatar billede steensommer Praktikant
18. april 2006 - 20:39 #2
Præcist
Avatar billede danm Nybegynder
19. april 2006 - 00:28 #3
Så skal du ind under hver enkelt textbox og skrive en keydown procedure. Hvis eksempelvis tekstboksen hedder textbox1 ville jeg gå ind under aktiviteten keydown og skrive:

Private Sub Textbox1_Keydown(Byval.... osv..) Handles.. osv

    If e.KeyCode = Keys.Enter or e.Keycode = Keys.Right Then
        Textbox2.Focus
    End If

End Sub

En anden tekstbox kunne jo så have flere retninger, men hvis man trykker på venstre piletast i en tekstboks kan det være fordi man lige ville rette noget. Ellers kan der skrives løs om forskellige knapper:

Private Sub Textbox2_Keydown(Byval.... osv..)

    If e.KeyCode = Keys.Enter or e.Keycode = Keys.Right Then
        Textbox3.Focus
    elseif e.KeyCode = Keys.Left Then
        Textbox1.Focus
    elseif e.keycode = Keys.Down then
        Textbox5.Focus
    End If

End Sub
Avatar billede steensommer Praktikant
19. april 2006 - 08:42 #4
OK - det er da lidt besværligt at de sædvanlige funktioner i windows ikke følger med! Men tak for svaret. Jeg går ud fra at det fungerer så du får selvfølgelig point!
vh Steen