Avatar billede mutalisk Nybegynder
16. april 2006 - 02:38 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hvilke drev findes, og har jeg adgang til at læse

Er der en måde jeg kan tjekke hvilke drev der findes på computeren som applikationen kører på, f.eks. C:\ og F:\

Og kan jeg tjekke om jeg har adgang til at åbne filerne på drevene og læse dem igennem?

Gerne links til eksempler på det, eller "søge ord" jeg kan søge efter.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. april 2006 - 02:55 #1
i .NET 2.0 er det nemt:

DriveInfo.GetDrives

returnerer et array af DriveInfo
Avatar billede arne_v Ekspert
16. april 2006 - 03:10 #2
i .NET 1.1 kan man f.eks. bruge WMI

eksempel:

using System;
using System.Management;

public class MainClass
{
    public static void Main(string[] args)
    {
        WqlObjectQuery objectQuery = new WqlObjectQuery("SELECT * FROM Win32_LogicalDisk");
        ManagementObjectSearcher searcher = new ManagementObjectSearcher(objectQuery);
        foreach (ManagementObject p in searcher.Get()) {
            Console.WriteLine("Caption = " + p["Caption"]);
            Console.WriteLine("DriveType = " + p["DriveType"]);
            Console.WriteLine("FileSystem = " + p["FileSystem"]);
            Console.WriteLine("MediaType = " + p["MediaType"]);
            Console.WriteLine("Size = " + p["Size"]);
            Console.WriteLine("VolumeName = " + p["VolumeName"]);
        }
Avatar billede mutalisk Nybegynder
16. april 2006 - 03:25 #3
Jeg bruger .Net 2.0. Hvordan tjekker jeg om jeg kan læse filerne osv der? - Får tit fejl fordi jeg ikke har adgang til det...
Avatar billede mutalisk Nybegynder
16. april 2006 - 03:27 #4
Det jeg vil gøre er at tjekke alle de drev der findes på computeren, og se om jeg har adgang til at læse på dem en efter en, og så udskrive dem jeg har adgang til.. Får nemlig tit fejl fordi jeg ikke har adgang
Avatar billede arne_v Ekspert
16. april 2006 - 04:16 #5
Jeg ville bare forsøge og catche en eventuel exception.
Avatar billede mutalisk Nybegynder
16. april 2006 - 15:19 #6
Det var det der skulle til, tak for hjælpen...
Send et svar :D
Avatar billede arne_v Ekspert
16. april 2006 - 17:04 #7
kommer her