Avatar billede hummel Nybegynder
15. april 2006 - 17:54 Der er 13 kommentarer

C eller C++

Ja.. Ved ikke om jeg skal begynde at lærer C eller C++? Hvad er lettets . ? og kan man også bruge Dev-C++ til C? ( ved godt det hedder c++ men det kunne jo værer)

Det var bare det :-)
Avatar billede driis Nybegynder
15. april 2006 - 18:00 #1
C++ er en udvidelse af C, dvs. det er C med noget mere. Et gyldigt C program er også et gyldigt C++ program (alt efter hvordan du definerer det).

Det C++ bidrager med, er features til objektorienteret programmering; dvs. klasser, polymorfisme, et stærkere typesystem, med mere.

Det er svært at sige hvad der er nemmest at starte med, og jeg tror ikke det betyder så meget. C er nok nemmere at komme til at mestre godt; idet der er færre ting at lære - til gengæld bruges objektorienteret programmering rigtig meget; og det ville være synd ikke at lære det også.

Dev-C++ kan bruges til både C og C++
Avatar billede hummel Nybegynder
15. april 2006 - 18:08 #2
Hmm .. Hvad kan objektorienteret programmering? det vil vide før jeg traffer mit valg :-)
Avatar billede ali.k Nybegynder
15. april 2006 - 18:22 #3
Objectorienteret programmering (OOP), bruges til at genbruge kode på en smart måde. Det kan været sværet at lære, men når det først er lært er den en god ting at kunne. Det er ligemeget om du lære C eller C++, da det ligner hinanden meget. Hvis det var mig ville jeg vælge C++, da det kan mere.
Avatar billede ali.k Nybegynder
15. april 2006 - 18:23 #4
Altså når det ligner hinanden så meget, kan du hurtig lære C hvis du allerede kan C++ eller omvendt.
Avatar billede bertelbrander Praktikant
15. april 2006 - 20:18 #5
Her er hvad manden der "opfandt" C++ har at sige om at lære C inden C++:
http://public.research.att.com/~bs/bs_faq.html#prerequisite

Nok ligner de to sprog hinanden meget, men at sige at man "hurtigt" kan lære det ene hvis man kan det andet er en overdrivelse.

Min anbefaling: Medmindre du SKAL bruge C, så start med C++. Der er mange ting der er lettere i C++. Nok er der mere at lære i C++, men der er også mange ting du ikke behøver sætte dig ind i i starten.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. april 2006 - 23:57 #6
hvis man er lidt kyndig og bevidst forsøger det så kan man godt skrive
et validt C program som ikke er validt C++ og et valid C program som er
et validt C++ program men opfører sig anderledes

imidlertid vil mange *pæne* C programmer virke fint med en C++
compiler

med hensyn til hvad man skal lære så har standard rådet ændret sig lidt over
tid - for mange år siden ville de fleste sige C først, idag anbefaler de fleste
at gå direkte til C++

men for det første skal du gøre dig klart hvad du faktisk skal bruge, skal du bruge
C så må det give mest mening at lære C, og ditto for C++

men hvis det er ligemeget eller du skal bruge begge dele, så tror jeg at
jeg vil nuancere svaret lidt:

har du erfaring med andre objektorienterede sprog eller en solid IT uddannelsesmæssig
baggrund, så gå direkte til C++

har du sådan lidt hobby ASP/PHP erfaring, så start med C fordi det er til at overskue
Avatar billede hummel Nybegynder
16. april 2006 - 18:43 #7
så i siger : at jeg skal stare med C også bagefter gå over til C++ .. ?
Avatar billede ali.k Nybegynder
16. april 2006 - 21:00 #8
Ikke mig i hvert fald, ved ikke med de andre.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. april 2006 - 21:05 #9
som sagt tror jeg at de fleste idag anbefaler at gå direkte til C++ hvis det
er C++ du skal bruge - jeg har bare lidt reservationer
Avatar billede lars314 Nybegynder
16. april 2006 - 21:44 #10
Ifølge Bjarne Stroustrup (ham som lavede C++), så bør du begynde med C++ med det samme
http://public.research.att.com/~bs/bs_faq.html#prerequisite
Avatar billede arne_v Ekspert
16. april 2006 - 21:45 #11
den har Bertel linket til ovenfor

:-)
Avatar billede ali.k Nybegynder
16. april 2006 - 21:45 #12
LOL:)
Avatar billede lars314 Nybegynder
16. april 2006 - 21:57 #13
Heh, det så jeg ikke.
jeg er ikke vant til andre kender det link.
Det var dog dejligt.
God påske alle.