Avatar billede reimers Nybegynder
13. april 2006 - 22:36 Der er 7 kommentarer

Problem med transparente div-bokse i IE

Hej alle sammen,

Jeg har problemer med at lave indkapslede, transparente div-bokse ved brug af Internet Explorers "filter.alpha(opacity=X)"-funktion.

Problemstillingen opstår når jeg forsøger at benytte filter-funktionen på en div-boks (divboks1) med en anden div-boks indkapslet (divboks2). Divboks2 er placeret forskudt af divboks1, således at den rager ud over divboks1's rammer. Dette er normalt ikke noget problem, men ved benyttelse af filter-funktionen vises kun den del af divboks2, der er indenfor divboks1's rammer.

Kode-eksempel:

<html>

<body style="background-color: #0000CC;">

<div id="divboks1a" style="filter:alpha(opacity=75); background-color:#FFFF00; width: 100px; height: 100px; position:absolute; top: 10px; left: 10px; z-index: -1; overflow:visible;">
    <div id="divboks2a" style="background-color: #999999; position:absolute; top: 20px; left: 20px; width: 100px; height: 100px; z-index: 2; float: right;">
    </div>

<div id="divboks1b" style="background-color:#FFFF00; width: 100px; height: 100px; position:absolute; top: 10px; left: 200px; z-index: -1; overflow:visible;">
    <div id="divboks2b" style="background-color: #999999; position:absolute; top: 20px; left: 20px; width: 100px; height: 100px; z-index: 2; float: right;">
    </div>

</body>
</html>

Håber nogen kan løse problemet.

Med venlig hilsen

Reimers

p.s. Jeg benytter Internet Explorer 6.
Avatar billede mclemens Nybegynder
13. april 2006 - 22:45 #1
noget i denne stil?

<div style="position:relative;">

<div id="divboks1a" style="filter:alpha(opacity=75); background-color:#FFFF00; width: 100px; height: 100px; position:absolute; top: 00px; left: 00px; z-index: -1; overflow:visible;">
</div>

    <div id="divboks2a" style="background-color: #999999; position:absolute; top: 20px; left: 20px; width: 100px; height: 100px; z-index: 2; float: right;">
    </div>

Avatar billede mclemens Nybegynder
13. april 2006 - 22:46 #2
hov, position:absolute; top: 00px; left: 00px;
på den første af de to indvendige div's var unødvendige :P
Avatar billede roenving Novice
13. april 2006 - 22:47 #3
-- og det er position, z-index og overflow vel også ?-)
Avatar billede mclemens Nybegynder
13. april 2006 - 22:50 #4
ja, men jeg ved ikke om der skal flere ting ind så jeg lod dem være...
- men, joh hvis den bare skal bruges til det her så:

<div style="position:relative;">

<div id="divboks1a" style="filter:alpha(opacity=75);background:#FFFF00;width:100px;height:100px;">
</div>

<div id="divboks2a" style="background: #999999; position:absolute; top: 20px; left: 20px; width: 100px; height: 100px;">
    </div>

Avatar billede roenving Novice
13. april 2006 - 23:08 #5
-- og for at få de fleste browsere med bør man jo så:

style="filter:alpha(opacity=75);-moz-opacity:0.75;-khtml-opacity:0.75;opacity:0.75;background:#ff0;width:100px;height:100px;"
Avatar billede reimers Nybegynder
14. april 2006 - 06:59 #6
SV: mclemens:
Problemstillingen er lidt mere konceptuel. Du har lavet to div-bokse, der begge er indkapslet i en ydre div-boks, og lavet den ene af de indre bokse transparent. Det er nødvendigt, at den ydre div-boks er transparent. I det hele taget virker det ikke som om det er muligt at benytte nogle af filter-funktionerne, uden at den indre div-boks bliver reduceret.

Motivationen for at løse problemet på denne måde:

Jeg benytter Suckerfish horisontal 3-level dropdown menu (http://www.htmldog.com/articles/suckerfish/dropdowns/example/bones3.html) og ønsker at lave dropdown-menuerne transparente. Strukturen ser ud på følgende måde:

<ul id="nav">
  <li><a href="#">Percoidei</a>
    <ul>
      <li><a href="#">Remoras</a>
        <ul>
          <li><a href="#">Echeneis</a>
            <ul>
              <li><a href="#">Sharksucker</a></li>
              <li><a href="#">Whitefin Sharksucker</a></li>
            </ul>
          </li>
        </ul>
      </li>
    </ul>
  </li>
</ul>

Jeg kan f.eks. lave det første menu-niveau transparent, men så bliver det ikke muligt at vise undermenuerne.
Avatar billede mclemens Nybegynder
29. juli 2006 - 11:36 #7
.lukketid?

[ I det hele taget virker det ikke som om det er muligt at benytte nogle af filter-funktionerne, uden at den indre div-boks bliver reduceret. ]

Den røg vist lidt i glemme bogen, jeg kan heller
ikke undgå at opacity nester sig ned til underelementerne
- kunne derfor ikke løse problemet dengang (kan stadig ikke) ...