Avatar billede superib Nybegynder
12. april 2006 - 21:36 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Sæt skrive rettigheder på et dir, der også gælder for nye filer

Når min Apache 2 server gemmer en fil uploadet af en bruger, bliver user/group begge sat til www-data, og rettigheder til kun user (www-data) må skrive/slette.

Hvis vi et øjeblik ignorere muligheden for at gøre det i PHP scriptet (ikke mit script, og ville gerne undgå at rette i det), hvordan kan det så gøres?

Ville egentlig gerne have en generel løsning, der ikke lige involvere et cron-job, så uanset hvem (eller hvilket program) der gemmer hvad og hvornår, vil filen altid få de samme rettigheder og evt. user/group.

/Jesper
Avatar billede keld_simonsen Nybegynder
13. april 2006 - 10:46 #1
Du kan sætte kataloget til dette med chmod 6755 katalog.
Så vil alle filene i kataloget blivet ejet af samme bruger og gruppe som kataloget selv.
Avatar billede superib Nybegynder
13. april 2006 - 14:09 #2
Kunne jeg ikke få uddybet det lidt... normalt når bruger chmod, gør jeg det kun med tre tal, hvad gør det første, og hvad står værdien for?
Avatar billede keld_simonsen Nybegynder
13. april 2006 - 14:13 #3
Det første tal er det der sætter de ekstra ting, som du vil have. Læs manualen til chmodC. manualen om chmod siger om det første ciffer: "Det første  ciffer vælger  sæt  brugerID  (4),  sæt  gruppeID (2)".
Avatar billede superib Nybegynder
13. april 2006 - 14:20 #4
cool... takker for svaret... :)