Avatar billede aquix Nybegynder
08. april 2006 - 22:22 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Oprettelse af kategorier med tilhørende indhold?

Hej eksperter  :D

Jeg står her og skal lave nogle kategoriopdelte navne og pt. har jeg oprettet tabellen "kategori" med id, subid og kategorinavn + tabellen "navne" med id, subid og navn... det skal være således så man kan oprette flere kategorier via en admin del, men jeg har erfaret at subid forbliver 0 hele tiden. Er det muligt at gøre, så subid selv tæller op eftersom der oprettes flere kategorier? Endelig skal jeg have navnene til at blive vist i den kategori, som de tildeles... Håber I kan hjælpe :P

På forhånd tak.
Avatar billede mrjonez Nybegynder
09. april 2006 - 00:06 #1
Forstår ikke helt dit spørgsmål... snakker vi om tabeller i en database?
Avatar billede aquix Nybegynder
09. april 2006 - 00:13 #2
Ja det er tabellen... Jeg har læst lidt rundt og set andres problemer, og der får man at vide at der skal bruges id, subid og kategorinavn.. eller hvad man nu vil kalde dem... Men hver gang man tilføjer en ny kategori, skal kategorien få et nyt subid... ligesom den får et nyt id... men how? :-/
Avatar billede mrjonez Nybegynder
09. april 2006 - 00:28 #3
Du skal ind i databasen>>tabellen og have fat i tuplen subid, hvilken så skal sættes til auto inkrementiel, hvis jeg overhoved har forstået dit spørgsmål korrekt...
Men forstår ikke hvorfor du ikke kan få subid til at stige automatisk hvis du har sat dit id til det???
Avatar billede showsource Seniormester
09. april 2006 - 01:21 #4
Hvis nu der f.eks. skal laves en tabel med links i forskellige kategorier,

CREATE TABLE `links` (
  `id` int(11) NOT NULL auto_increment,
  `kategori` varchar(64) NOT NULL default '',
  `reference` int(11) NOT NULL default '0',
  `link` varchar(255) NOT NULL default '',
  PRIMARY KEY  (`id`)
)

alle felter hvor "kategori" IKKE er tom, er så en kategori.
reference er det id, (kategori), som linket hører til.

$cats = mysql_query("SELECT `id`, `kategori` FROM `links` WHERE `kategori` != ''") or die (mysql_error());

while($kat = mysql_fetch_array($cats) {
echo"<p>";
echo $kat["kategori"];
    $link = mysql_query("SELECT `link` FROM `links` WHERE `reference` = ". intval($kat["id"]) ."") or die (mysql_error());
        while($url = mysql_fetch_array($link)) {
        echo"<br />\r\n<a href=\"". $url["link"] ."\">". $url["link"] ."</a>";
        }
    mysql_free_result($link);
}

utestet, men ideen kan du vel se :O)