Avatar billede mikze Nybegynder
08. april 2006 - 14:49 Der er 8 kommentarer

Send svar til alle der er forbundet til serveren

Hej,

Jeg har en java-"server" som lytter på en port og modtager data. Når en klient forbinder til porten kan jeg godt sende noget tilbage til den klient, men mit spørgsmål er hvordan jeg sender data ud til ALLE klienter som er forbundet serveren.

Altså fx når en klient sender "Hej" ud, skal serveren sende til alle klienter: "Jørgen sagde Hej".

Uden at have IP'erne på alle som er tilkoblet selvfølgelig (tror jeg)
Avatar billede anders8271 Nybegynder
08. april 2006 - 15:01 #1
efterligner mik
Avatar billede arne_v Ekspert
08. april 2006 - 15:22 #2
nu skriver du ikke om du bruger UDP, TCP sockets eller RMI som transport

men grundliggende skal klienterne registere sig på serveren, som så
vedligeholde en liste over alle aktive klienter og den liste kan så bruges
til at sende til alle klienter
Avatar billede mikze Nybegynder
08. april 2006 - 16:39 #3
bruger TCP.

Hvordan laver jeg en liste over alle klienterne? Via IP? Skal der så også tilføjes en port-listener i min applet (som er client)?
Avatar billede arne_v Ekspert
08. april 2006 - 16:55 #4
serveren tilføjer en reference til en collection f.eks. ArrayList ved hver
connection

----

nej client kan godt læse fra samme socket som den skriver til - du skal bare
have styr på protokollen
Avatar billede mikze Nybegynder
09. april 2006 - 14:00 #5
Ok, hvordan opretter jeg den arrayList? Med informatinerne?
Avatar billede arne_v Ekspert
10. april 2006 - 03:17 #6
du opretter array listen ved server startup og tilføjer en reference til
client liger efter hver accept af en connection
Avatar billede mikze Nybegynder
10. april 2006 - 10:47 #7
Kan du ikke give noget kode? jeg er ikke så erfaren indenfor java.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. april 2006 - 04:32 #8
kig evt. på det eksempel jeg smed her http://www.eksperten.dk/spm/701837

spørger mente ikke at han kunne bruge det, men programmet er OK