Avatar billede kuklinski Nybegynder
06. april 2006 - 23:15 Der er 7 kommentarer

Forskelle, ligheder for følgende IC familiar HCMOS CMOS.

Hej ekspert...
har en lille opgave kørende, hvor jeg skal svare på følgende.

Forklar forskelle/ligheder for følgende IC familiar HCMOS CMOS og TTL

Er er en som kan give mig et link med nogle gode svar omkring dette ?
eller selv kan skrive nogle ord om det ?

Jeg vil ikke slippe for at lave min opgave selv. men vil gerne have hjælp til det : )

På forhånd tak.
Avatar billede oz3tl Nybegynder
07. april 2006 - 00:41 #1
En bog fra Teknisk Forlag af P.E.Melsen DIGITAL ELEKTRONIK 1 der i står der en hel del om TTL og CMOS men så vidt jeg kan se ikke noget om HCMOS du kan da starte der så skal jeg se om jeg evt. kan finde frem til noget om HCMOS.
god læse lyst og læse stof

M.V.H.
TLV
Avatar billede oz3tl Nybegynder
07. april 2006 - 00:52 #2
Den eneste forskel jeg kan finde på HCMOS iforhold til CMOS er
Den kan ikke arbejde med så stor spænding som CMOS
Delay igennem kredsen er mindre end CMOS
Højere frekvens end CMOS
og mindre effekt forbrug pr. port end CMOS

M.V.H.
TLV
Avatar billede never_mind Nybegynder
07. april 2006 - 08:34 #3
forskellen er spænding, hastighed som oz3tl skriver, samt teknologi (cmos og TTL er lavet på 2 forskellige slags teknologier, med hver deres fordele)
Avatar billede t-bee Novice
07. april 2006 - 08:48 #4
TTL og CMOS arbejder i forskellige spændindingsområder, men kan ofte "forstå hinanden" alligevel. HCMOS står for 'High-Density Complimentary Metal Oxide Semiconductor' og det betyder altså bare, at der er flere transistorer i kredsen end i almindelig CMOS.
TTL:  http://en.wikipedia.org/wiki/Transistor-transistor_logic
CMOS: http://en.wikipedia.org/wiki/CMOS
      http://tams-www.informatik.uni-hamburg.de/applets/cmos/cmosdemo.html
Avatar billede slabp Nybegynder
10. april 2006 - 23:37 #5
Måske kan dette her være en hjælp:
TTL (Transistor-Transistor-Logic) var den første generation 'logik' kredsløb og arbejder kun ved 5V (+/-5%)! Den er ret strømkrævende, rimelig hurtig, men er overhalet af Mos baseret teknologi på grund af deres lave strømforbrug og anvendes praktisk taget ikke længere.
CMOS er baseret på transistorer af 'Metal Oxide' typen og er karakteriseret ved lavt strømforbrug. Den arbejder ved spændinger fra 3-18V(20V) men er langsommere end TTL og kan kun trække relativ 'lette' belastninger. Denne type anvendes kun i beskedent omfang endnu.
HCMOS er også baseret på 'Metal Oxide' transistorer og har derfor et lavt strømforbrug omend noget større end CMOS! Den arbejder ved spændinger fra 2 til 6V og matcher nogenlunde TTL logikken mht. hastighed og evne til at trække belastning. Den kan således belastes hårdere end forgængeren CMOS.
HCMOS kunne dog ikke følge med tidens krav om højere og højere hastighed, så den fik en afløser, Advanced CMOS, som National Semiconductor kaldte 'FACT'. Det er fortsat MOS teknologi, men der er gjort meget for at øge hastigheden. Således er FACT typisk 2-3 gange hurtigere end HCMOS og kan belastes med +/-24mA. Den arbejder også ved 2-6V i lighed med HCMOS. Der findes (fandtes?) også en special familie kaldet ECL, men den er du jo ikke blevet spurgt om. Jeg ved ikke om dette link er fyldestgørende nok for dig, men her får du det: http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/Hbase/electronic/logfam.html

I dag er der ikke mange omend nogen som designer bare lidt større logiske kredsløb med en af disse logik familier. Man vil designe med programmerbar logik i stedet. En interessant undtagelse hvor man fortsat anvender logik er der hvor man har behov for blot én logisk funktion - så kan man få de såkaldte 'single gates' som kun indeholder en enkelt simpel funktion (INV, AND, OR). De er blevet ret populære fordi de let kan indskydes i et signal og ikke fylder meget på printet.

Mvh. Slabp
Avatar billede never_mind Nybegynder
16. maj 2006 - 13:17 #6
Brug for mere hjælp ?
Avatar billede t-bee Novice
13. november 2006 - 12:35 #7
Tid at lukke tråden? du har forhåbentligt fået lavet din opgave nu:)