Avatar billede domindo Nybegynder
06. april 2006 - 17:19 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

problemer med ae, o og aa i msg. board

Har et message board. Men når jeg modtager mail, eller skriver æ,ø og å ind på messageboardet skriver den åæøå i stedet for æ,ø og å... Er der nogle der ved hvad jeg skal sætte ind før det virker.

Håber i kan hjælpe mig.

koden ser sådan ud:
<?
    if (!isset($name) || !isset($email) || !isset($message) || empty($name) || empty($email) || empty($message)) {
        print "&result=Fail";
        print "&errorMsg=" . urlencode("Input required for all fields.");
        exit;
    }

    $email = strtolower($email);

    addentry($name, $email, $message);

function addentry($name, $email, $message) {

    $posted = strftime("%D %I:%M %p");

    $message = stripslashes($message);

    $file = fopen('entry.txt', 'a+');

    if (!$file) {
        print "&result=Fail";
        print "&errorMsg=" . urlencode("Could not open entry.txt file. Change CHMOD levels to 766.");
        exit;
    }

    fputs($file, "<font color=\"#000000\">Name:</font> $name\n<font color=\"#000000\">Email:</font> <font color=\"#CCCCCC\"><u><A href=\"mailto:$email\">$email</A></u></font><br>\n<font color=\"#000000\">Posted:</font> $posted\n<font color=\"#000000\">Message:</font> $message\n\n");
    fclose($file);

    // Send admin an email when new entry occurs
    // mailAdmin($name, $email);
}

function mailAdmin($name, $email) {
    $mailTo = "Your Name <blabla@hotmail.com>";
    $mailFrom = "From: Guestbook <blabla@hotmail.com>";
    $mailSubject = "New Guestbook Entry";
    $mailBody = "$name ($email) has just posted in your guestbook\n\nView it at http://www.blabla.com";
    mail($mailTo, $mailSubject, $mailBody, $mailFrom);
}

print "&result=okay";
exit;

?>

Vh.
Nico
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
06. april 2006 - 18:17 #1
Du skal utf8 decode din tekst.

mailBody = "$name (".utf8_decode($email).") has just posted in your guestbook\n\nView it at http://www.blabla.com";
    mail($mailTo, utf8_decode($mailSubject), utf8_decode($mailBody), utf8_decode($mailFrom));
Avatar billede thulstrup Nybegynder
06. april 2006 - 18:17 #2
Prøv om ikke det hjælper at utf8_encode dine variabler. F.eks:

$message = utf8_encode(stripslashes($message));

...osv
Avatar billede domindo Nybegynder
07. april 2006 - 00:12 #3
Hej nikolajdu.. Har prøvet det som du forslog, men det virker ikke :(
Det ser nu sådan ud:
<?
    if (!isset($name) || !isset($email) || !isset($message) || empty($name) || empty($email) || empty($message)) {
        print "&result=Fail";
        print "&errorMsg=" . urlencode("Input required for all fields.");
        exit;
    }

    $email = strtolower($email);

    addentry($name, $email, $message);

function addentry($name, $email, $message) {

    $posted = strftime("%D %I:%M %p");

    $message = stripslashes($message);

    $file = fopen('entry.txt', 'a+');

    if (!$file) {
        print "&result=Fail";
        print "&errorMsg=" . urlencode("Could not open entry.txt file. Change CHMOD levels to 766.");
        exit;
    }

    fputs($file, "<font color=\"#000000\">Name:</font> $name\n<font color=\"#000000\">Email:</font> <font color=\"#CCCCCC\"><u><A href=\"mailto:$email\">$email</A></u></font><br>\n<font color=\"#000000\">Posted:</font> $posted\n<font color=\"#000000\">Message:</font> $message\n\n");
    fclose($file);

    // Send admin an email when new entry occurs
    // mailAdmin($name, $email);
}

function mailAdmin($name, $email) {
    $mailTo = "Your Name <nicod2@hotmail.com>";
    $mailFrom = "From: Guestbook <nicod2@hotmail.com>";
    $mailSubject = "New Guestbook Entry";
    mailBody = "$name (".utf8_decode($email).") has just posted in your guestbook\n\nView it at http://www.blabla.com";
    mail($mailTo, utf8_decode($mailSubject), utf8_decode($mailBody), utf8_decode($mailFrom));
}

print "&result=okay";
exit;

?>
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
07. april 2006 - 10:34 #4
man skal decode i mailen og encode i filen.

Hvad er det mere præcist der ikke virker - gæstebogen inde i flash ( encode ) eller mailen der sendes ud ( decode )?
Avatar billede domindo Nybegynder
07. april 2006 - 11:34 #5
hej nikolajdu. Det vil måske være nemmest at sende dig et link så du kan se hvad det er jeg mener.. På serveren ligger der en php.fil og entry.txt fil. problemet er jo som sagt at når man skriver æ, ø og å laver det tegn i stedet. link:http://www.nicod2.com/tagwall/
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
07. april 2006 - 12:52 #6
For mig at se ser det ud som om fonten enten ikke indeholder æøå og eller du ikke har embeddet æøå (husk både store og små )

Desuden skal du som thulstrupp  er inde på utf8_encode resultatet til flash - altså decode til mailen.
Avatar billede domindo Nybegynder
07. april 2006 - 14:11 #7
Har været inde i flash og embeddet fonten som er Arial. Der hvor jeg bliver hæktet helt af, er når i snakker om utf8_encode og decode.. Sorry, men når det kommer til php er jeg helt blank. Håber stadig i kan hjælpe
Avatar billede domindo Nybegynder
07. april 2006 - 14:36 #8
det der er vigtist er encode.. som man kan se æ,ø og i gæstebogen...
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
07. april 2006 - 17:58 #9
Hvis du kigger i din .txt fil så kan du se:

&result=okay&entries=<font color="#000000">Name:</font> fgjhfgj
<font color="#000000">Email:</font> <font color="#CCCCCC"><u><A href="mailto:fgjgfj">fgjgfj</A></u></font><br>
<font color="#000000">Posted:</font> 11/09/04 05:23 PM
<font color="#000000">Message:</font> gfjfdjnfgj

<font color="#000000">Name:</font> dsgdsg
<font color="#000000">Email:</font> <font color="#CCCCCC"><u><A href="mailto:dsgdsg">dsgdsg</A></u></font><br>
<font color="#000000">Posted:</font> 04/07/06 02:33 PM
<font color="#000000">Message:</font> dsgdsgs

<font color="#000000">Name:</font> sad
<font color="#000000">Email:</font> <font color="#CCCCCC"><u><A href="mailto:asd">asd</A></u></font><br>
<font color="#000000">Posted:</font> 04/07/06 05:18 PM
<font color="#000000">Message:</font> æøåÆØÅ

DEt er her vi hellere vil have åæøå ind. For at få den skal du bruge Thulstrups version - dog ville jeg ikke bruge stripslashes da den er overflødig her.

$message = utf8_encode($message);

Du burde dog allerede få tilsendt mails med de rigtige karakterer for det lavede vi jo om tidligere.
Avatar billede domindo Nybegynder
09. april 2006 - 17:20 #10
Hej.. Forstod ikke helt hvad du mente med at: få tilsendt mails med de rigtige karakterer for det lavede vi jo om tidligere.. For hvis jeg ”pasted” det ind som du tidligere havde skrevet virker det ikke. Er mere end villig til at give 300. point for at få det til at virke. Det med at kunne sende email med æ, ø og å er langt fra det vigtigste. Det vigtigste er at når man tilføjer en kommentar, at man så kan se de danske tegn æ, ø og å... Håber ikke din tålmodighed er brugt op.. :)

Vh Nico
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
10. april 2006 - 01:27 #11
har du mulighed for at zippe dine fil med fla'en og php'en - så er det noget nemmere end på den ellers overvældende pædagoiske måde at forsøge at forklare sig.
Avatar billede domindo Nybegynder
10. april 2006 - 01:54 #12
hehe... Ja klart nok.. Er der en bestemt mail.adr?
Avatar billede domindo Nybegynder
11. april 2006 - 22:09 #13
Hej nikolajdu... Hvis jeg kan få din mail. sender jeg dig en zip.fil med fla. og txt.fil
Vh. Nico
Avatar billede domindo Nybegynder
17. april 2006 - 16:19 #14
hej nikolajdu... Har virkelig brug for din hjælp.. Hvis du giver mig en mail adresse sender jeg dig en zip.fil...
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
17. april 2006 - 16:28 #15
nikolajdu3@hotmail.com - har bare ingen server kørende pt jeg kan teste fra men jeg kan da kigge på det.
Avatar billede domindo Nybegynder
12. juni 2006 - 20:22 #16
lukket