Avatar billede xhinde Nybegynder
06. april 2006 - 16:51 Der er 13 kommentarer og
3 løsninger

Nyt grafikkort

Jeg er igang med at anskaffe mig et nyt grafikkort, nu vil jeg gerne have lidt hjælp til hvilket jeg skal vælge. De eneste forudsætninger er egentlig bare disse at det skal være et bedre end geforce 6600 (Som jeg allerede er i besidelse af) og selvfølgelig prisen... Først og fremmest er grunden den at jeg gerne vil spille Oblivion i en god opløsning og grafik. Mine andre sepcs burde være bode nok
Avatar billede pinball Nybegynder
06. april 2006 - 18:28 #1
AGP eller PCI-E?

budget?
Avatar billede pinball Nybegynder
06. april 2006 - 18:30 #2
Avatar billede egr_sli Nybegynder
06. april 2006 - 19:30 #4
6600 GT er jo blevet så latterlig billig, når alle de store kort er kommet på banen (6800, 7800 og 7900) ,- hvilket jo kun er godt for os forbrugere, for 6600 GT kan egenlig godt følge med nutidens spil! (Måske ikke de helt nye, men u know.... :P)
Som superman2006 meget godt foreslår, er det en meget god idé at springe ét niveau op og vælge 7600 GT, som også er et godt kort, bare lidt dyrere og lidt nyere.
Jeg ville nu ikke vælge X1600 PRO, eller ATI i det hele taget, da jeg mener at Nvidia lige P.T. giver mest "value for money", hvis du forstår...
Dette kort (6800 GS) er faktisk et super godt kort, faktisk også rimeligt nyt:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=173632 - desværre kun til PCI-E her.

og endelig, (jeg tror nu ikke lige det er dit budget, men alligevel) er der det super hurtige 7800 GS: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=182824
Kortet er til gengæld KUN til AGP, men det viser jo bare at AGP ikke er dødt endnu :P
Avatar billede xhinde Nybegynder
06. april 2006 - 19:39 #5
Undskyld, mener PCIe og buget ca 3500 Kr
Avatar billede pinball Nybegynder
06. april 2006 - 19:42 #6
uha.. så skal du da helt sikkert ha fat i sådan en fætter her http://edbpriser.dk/listprices.asp?ID=197466
Avatar billede egr_sli Nybegynder
06. april 2006 - 19:46 #7
nååååeh, så ser sagen jo helt anderledes ud... (troede du var i 6600 GT klassen, ca. 1200 kr)
Ville også tage 7900 GTX
Avatar billede mrrius Nybegynder
06. april 2006 - 19:46 #8
Her er en benchmark af forskellige grafikkorts så du kan få en ide om hvilken hastighed du syntes du behøver , og således have nemmere ved at vælge.
http://www.tomshardware.com/2005/12/02/vga_charts_viii/index.html

Hvis det er pci-e, så vil jeg nok gå¨efter Supermans foreslag nr.1 til ca. 2300kr geforce7900gt. Specielt, fordi den er virkelig hurtig til prisen , og fordi den er af geforce 7000 serien, så kan den noget extra end 6000 serien. f.eks vertex shader. Her er en link, som forklarer om forskellen... http://www.tomshardware.com/2006/01/13/new_3d_graphics_card_features_in_2006/

Hvis det er ati Grafikkort, du vil have , så svarer ati 1ooo serien, nogenlunde til geforce 7000 serien .

Her er et foreslag til "billige" spillegrafikkort...
pci-e til ca 1000 kr: ati 800gto:
http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?Sort=Price&Gallery=false&Page=1&ID=15&Parent=&Lastdays=&Soegeord=&Producent=0&Line=&Model=&Accessory=&AccessoryTo=&Review=&Max=&Rating=0&Type=&Value=&Bundle=&Sorted102=&True26090=&Equal100=181863&True28869=&Sorted97=&True1912=&Direction97=2&Direction102=2&Direction743=2&Direction937=2&Direction27034=2&Direction671=2&Sorted671=&Equal31282=178746&Equal31283=&Trueval1912=28196&Trueval1914=28199&Trueval1910=28191&Sorted743=&True1914=&Sorted937=&Sorted27034=&Trueval28869=117616&Trueval26090=98064&True1910=&x=44&y=9

Men som sagt, så er geforce 7900gt et virkelig godt valg, hvad hastighed og billedkvalitet angår.
Avatar billede pinball Nybegynder
06. april 2006 - 19:55 #9
hvis du lige skriver din pc specifikationer så er det bedre at vurdere om du bør investere i et high end gfx.
Avatar billede xhinde Nybegynder
06. april 2006 - 22:38 #10
gerne.

--------[ Opsummering ]-------------------------------------------------------------------------------------------------

    PC:
      PC type                                          ACPI Uniprocessor PC
      Operativ System                                  Microsoft Windows 2000 Professional
      OS Service Pack                                  Service Pack 4
      Internet Explorer                                6.0.2800.1106 (IE 6.0 SP1)
      DirectX                                          4.09.00.0904 (DirectX 9.0c)
      PC Navn                                          SCOPE
      Bruger Navn                                      Administrator
      Logon Domain                                      SCOPE
      Dato / Tid                                        2006-04-06 / 22:40

    Motherboard:
      CPU Type                                          AMD Athlon 64, 2200 MHz (11 x 200) 3500+
      Motherboard Navn                                  MSI K8N Neo4 Series (MS-7125)  (4 PCI, 1 PCI-E x1, 1 PCI-E x4, 1 PCI-E x16, 4 DDR DIMM, Audio, Gigabit LAN)
      Motherboard Chipset                              nVIDIA nForce4, AMD Hammer
      System Hukommelse                                1536 MB  (PC3200 DDR SDRAM)
      BIOS Type                                        Award (09/09/05)
      Kommunikations Port                              Communications Port (COM1)
      Kommunikations Port                              Printer Port (LPT1)

    Grafikkort:
      Grafikkort                                        NVIDIA GeForce 6600  (256 MB)
      3D Acclerator                                    nVIDIA GeForce 6600 PCI-E

    Multimedie:
      Lydkort                                          Realtek ALC850 @ nVIDIA nForce4 - Audio Codec Interface

    Lager:
      IDE Kontroller                                    NVIDIA nForce4 Parallel ATA Controller
      IDE Kontroller                                    NVIDIA nForce4 Serial ATA Controller
      SCSI/RAID Kontroller                              Promise SATA Console SCSI Processor
      SCSI/RAID Kontroller                              ST3SHARK SCSI Controller
      SCSI/RAID Kontroller                              VAX347S SCSI Controller
      SCSI/RAID Kontroller                              Windows Promise SATAII150 TX4 (tm) IDE Controller
      Disk Drev                                        ST325082 3AS SCSI Disk Device  (250 GB, 7200 RPM, SATA)
      Disk Drev                                        HDS728040PLAT20  (40 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/133)
      Disk Drev                                        HDT72252 5DLA380 SCSI Disk Device  (250 GB, 7200 RPM, SATA-II)
      Disk Drev                                        HDS72252 5VLSA80 SCSI Disk Device  (250 GB, 7200 RPM, SATA)
      Optisk Drev                                      Generic DVD-ROM SCSI CdRom Device
      Optisk Drev                                      PLEXTOR DVDR  PX-750A  (DVD+R9:8x, DVD-R9:8x, DVD+RW:16x/8x, DVD-RW:16x/6x, DVD-RAM:5x, DVD-ROM:16x, CD:40x/24x/40x DVD+RW/DVD-RW/DVD-RAM)
      Optisk Drev                                      SCSIVAX DVD/CD-ROM SCSI CdRom Device
      SMART Harddisk Status                            OK

    Partitioner:
      C: (NTFS)                                        39252 MB (17716 MB fri)
      D: (NTFS)                                        141 MB (76 MB fri)
      E: (NTFS)                                        238472 MB (25550 MB fri)
      F: (NTFS)                                        238331 MB (11305 MB fri)
      J: (NTFS)                                        238472 MB (105339 MB fri)
      Total Størrelse                                  737.0 GB (156.2 GB fri)

    Inddata:
      Keyboard                                          Standard 101/102-Key or Microsoft Natural PS/2 Keyboard
      Mus                                              Microsoft USB IntelliMouse Explorer

    Netværk:
      Primære IP Adresser                              83.73.159.187
      Primære MAC adresser                              00-13-D3-C1-CD-FE
      Netværks Adapter                                  3Com EtherLink XL 10/100 PCI NIC (3C905-TX)
      Netværks Adapter                                  NVIDIA nForce Networking Controller  (83.73.159.187)

    Ydre Enheder:
      Printer                                          Fax
      USB1 Kontroller                                  nVIDIA nForce4 - OHCI USB Controller
      USB2 Kontroller                                  nVIDIA nForce4 - EHCI USB 2.0 Controller
      USB Enhed                                        CIF USB Camera (2110)
      USB Enhed                                        Microsoft USB IntelliMouse Explorer

    DMI:
      DMI BIOS Producent                                Phoenix Technologies, LTD
      DMI BIOS Version                                  6.00 PG
      DMI System Producent                              MICRO-STAR INTERNATIONAL CO., LTD
      DMI System Produkt                                MS-7125
      DMI System Version                                1.0
      DMI System Serienummer
      DMI Motherboard Producent                        MICRO-STAR INTERNATIONAL CO., LTD
      DMI Motherboard Produkt                          MS-7125
      DMI Motherboard Version                          1.0
      DMI Motherboard Serienummer
      DMI Chassis Producent
      DMI Chassis Version
      DMI Chassis Serienummer
      DMI Chassis Aktiv Etiket
      DMI Chassis Type                                  Desktop Case
      DMI Total / Frie Hukommelses Sokler              4 / 2
Avatar billede xhinde Nybegynder
06. april 2006 - 22:40 #11
Nå ja et lille tillægs spørgsmål hvis det er tilladt...

Ville disse ram passe sammen med mine? Jeg er ikke helt sikker på om det allerede er dual ram jeg har i min.

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=126224
Avatar billede pinball Nybegynder
06. april 2006 - 22:58 #12
jeg vil helt klart anbefale 7900GT + ZALMAN VF900-Cu

for at køre dual channel skal ram blokkene være identiske mht antal ram, hastighed og producent. da du har to forskellige blokke i nu kører de højst sandsynligt ikke dual channel. går ud fra at det er 1x1024 og 1x512 i nu.
du kan med de 2 kingston hyperx kører dual channel da de er helt identiske. men for at de skal kunne de skal de vidst placeres ved siden af hinanden.
Avatar billede xhinde Nybegynder
06. april 2006 - 23:01 #13
en 7900GT bliver det så... men det med de ram... jeg har jo de to i 1x512 og 1024 fra kingston og 4 blokke i alt... altså i det hele, så 2 er ikke brugte, ville de 4 kunne køre sammen? altså en dual channal og dem jeg har ?
Avatar billede pinball Nybegynder
06. april 2006 - 23:05 #14
ja det kan de sagtens da de alle er ddr400 pc3200. men kun hyperx rammene vil køre dualchannel
Avatar billede xhinde Nybegynder
06. april 2006 - 23:12 #15
Du er en ægte superman, jeg siger mange tak. Så ved jeg hvad der står på min indkøbsliste
Avatar billede pinball Nybegynder
06. april 2006 - 23:24 #16
hehe selv tak ;)

held og lykke med det!