Avatar billede dk-jek Nybegynder
06. april 2006 - 12:18 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Registrer IP-nummer/Mac-adresse ved oprettelse af webform

Jeg vil gerne registrerer hvilken Mac-adresse - alternativt IP-adresse - en bruger sidder på når han hun opretter et nyt dokument fra webben.

Kan man det?
Avatar billede 7degreez Praktikant
06. april 2006 - 12:29 #1
lytter lige med ;)
Avatar billede wise Seniormester
06. april 2006 - 12:46 #2
Mac adressen er nok lidt urealistisk, men IP adressen (eller gatewayen som personen sidder bag's ip addresse) er en del af querystrengen, altså de oplysninger som serveren får når den skal vise en side.

Søg efter dette i domino designer "Table of CGI variable names"

Domino captures the following CGI variables through a field or a LotusScript agent. You can also capture any CGI variable preceded by HTTP or HTTPS. For example, cookies are sent to the server by the browser as HTTP_Cookie.
...
Remote_Addr    The IP address of the remote host making the request.
Remote_Host    The name of the host making the request.
Remote_Ident    This variable will be set to the remote user name retrieved from the server. Use this variable only for logging.
Remote_User    Authentication method that returns the authenticated user name.
Request_Content    Supported only for agents. Contains the data sent with an HTTP POST request. The data is usually "URLencoded," consisting of name=value pairs concatenated by ampersands. For example, FirstName=John&LastName=Doe
Avatar billede jogii Nybegynder
06. april 2006 - 13:23 #3
Du skal med andre ord tilføje feltet "Remote_Addr" til din formular, så fanges og gemmes værdien automatisk. Query_String indeholder normalt den URL som klienten (browseren) kalder serveren med.
Avatar billede wise Seniormester
06. april 2006 - 13:29 #4
Nå ja, men hvorfor skrive det på 2 linier hvis man kan bruge 10 ... ;-)

Tak for præciseringen, jeg har ikke selv prøvet det men gik ud fra viden omkring web-variable generelt og domino hjælpen :-)

/Lasse
Avatar billede dk-jek Nybegynder
06. april 2006 - 13:34 #5
OK - det virker fint...smider du et svar
Avatar billede wise Seniormester
06. april 2006 - 13:35 #6
Ved ikke hvem af os eller begge, men nu ligger der da et fra mig :-)
Avatar billede dk-jek Nybegynder
06. april 2006 - 13:41 #7
Den bliver til wise :-) det med felter er jeg god til ;-) hvorimod lekturen fra wise udvidede min horisont en smule og nu virker det
Avatar billede mmmtm Nybegynder
06. april 2006 - 23:21 #8
Lige et hint: Jeg bruger inddirekte CGI til at registrere døde links på vores intranet.
Jeg har på alle webdb'er oprettet en $$ReturnGeneralError form som vises istedet for "siden kan ikke vises". På denne form har jeg lagt min egen version af "siden kan ikke vises", og derudover også felter med de CGI values jeg er interesseret i. På denne form ligger der også et cfd-felt, som indeholder en @mailsend der sender en mail til mig (med de CGI data jeg er interesseret i), når $$returnGeneralError åbnes - og jeg kan derfor være pro-aktiv på døde/forkerte links, fra første gang et dødt link aktiveres. Det er særdeles effektivt, og kan nemt udbygges til at forfatteren til siden med det død link, modtager mailen istedet :-)
Avatar billede jogii Nybegynder
07. april 2006 - 10:53 #9
mmmtm, god ide