Avatar billede spm Nybegynder
05. april 2006 - 17:43 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

kan man bruge min smtp uden at være på lokal net med serveren?

Hej.
Jeg har min serveres stående i sønderborg, og jeg selv er i odense. Det jeg godt kunne tænke mig er at bruge min egen smtp server, fra serveren i sønderborg, til at sende min post med.
Det giver jo en del problemer da TDC har lukket for den varme hane(port 25)
Er der ikke en måde hvorpå man kan komme uden om det??
evt ved noget med noget sikker adgangs kode??

nogen bud??
Eller skal jeg ringe til tdc og rive dem rundt? :)
Avatar billede spm Nybegynder
05. april 2006 - 17:43 #1
glemte lige at sige at jeg bruger postfix
Avatar billede torben_beo Nybegynder
05. april 2006 - 17:54 #2
hvad er der galt med at bruge TDC´s smtp server ?
Jeg mener hvorfor sende det til din egen server for så bare at sende det derfra videre ud i byen ??
Avatar billede spm Nybegynder
05. april 2006 - 17:58 #3
ja, jow. Kan godt følge dig. Men nu er det jo ikke sådan at jeg lige har 12-cifret kundenummer mv på. Desuden, her hvor jeg bor nu, der har jeg ikke tdc internet.
Avatar billede cult Nybegynder
05. april 2006 - 17:58 #4
Avatar billede torben_beo Nybegynder
05. april 2006 - 17:59 #5
jooo.. men du stille da bare din email klient til at hente via pop3 fra din server i sønderborg og bruger så den SMTP server du nu engang har fra den udbyder du har i Odense.. - ikke
Avatar billede spm Nybegynder
05. april 2006 - 18:02 #6
pop3´en virker også fint. Men jeg er på noget kollegienet som kun vil sende " deres " mails
Avatar billede cult Nybegynder
05. april 2006 - 18:02 #7
Egentlig er jeg enig med torben_beo, det er da den bedste måde at gøre det på, plus du sparer trafikken på din egen maskine.

Jeg bruger faktisk selv præcis den løsning. Jeg har selv egen server, og derpå mailserver, men jeg bruger kun POP3 delen, SMTP ryger gennem TDCs, og det virker uden problemer.
Avatar billede torben_beo Nybegynder
05. april 2006 - 18:03 #8
hmm.. ja så kommer det jo nok til at knibe en del, da du jo så ikke for lov til at sende på port 25 af det netværk du sidder på.. men de må sq da have en SMTP server stående på det net.. eller hvad ?
Avatar billede torben_beo Nybegynder
05. april 2006 - 18:05 #9
lige en kommentar til CULT.. så er man også fri for alt det der relay.. hvor man kan komme til at åbne for relay, som jo er et sikkerheds brist..
Avatar billede morhan Novice
05. april 2006 - 18:06 #10
Hvis det tilfældigvis er TDC Webspeed, så er det blot at ringe til kundeservice, og få dem til at åbne porten

Ellers skal serveren lytte på en anden port end 25
Avatar billede spm Nybegynder
05. april 2006 - 18:09 #11
desværre er det ikke webspeed:(
til cult: jeg har i forvejen relay host sat til det som tdc anbefaler, men det hjælper ej.

SÅ må jeg bare næste gang jeg er hjemme huske at få mit kundenummer samt password med så jeg kan udnytte tdc´server..
Avatar billede cult Nybegynder
05. april 2006 - 18:10 #12
Du behøves ikke logge ind med dit kundenummer og password for at bruge TDCs SMTP server, du skal bare være på en TDC forbindelse...
Avatar billede cult Nybegynder
05. april 2006 - 18:14 #13
Jeg har brugt deres "smtp.mail.dk" til adresser hostet på min egen server, uden SMTP auth. lige siden de begyndte at blokere port 25.
Avatar billede torben_beo Nybegynder
05. april 2006 - 19:49 #14
det hjælper jo ikke her CULT, da han ikke sidder på en tdc forbindelse, men på et kollegienet.. og det er deres smtp der så skal bruges, og hvis den kun tillader relay fra kendte computere, eller IP adresser, jamen så har han jo et problem, for så kan han ikke komme til at sende mail´s.. da der jo sikkert er lukket for "alm" SMTP ud gennem kollegiets firewall..
Den er nok ikke nem at løse.. en mulighed kunne måske være webmail.. altså at du kan gå på din mailserver via nettet, og derved via port 80
Avatar billede cult Nybegynder
05. april 2006 - 19:55 #15
Nu fremgik det jo ikke af spørgsmålet at det var bag et kollegienet, men netop at det var TDC der var synderen.

spm skriver selv: "SÅ må jeg bare næste gang jeg er hjemme huske at få mit kundenummer samt password med så jeg kan udnytte tdc´server.."... Det var den jeg kommenterede, det gør jo ingen forskel hvis 25 alligevel er blokeret af kollegiet.
Avatar billede oz2kas Nybegynder
06. april 2006 - 10:00 #16
Glem alt om hvilken linie du sidder på - det eneste du skal være sikker på er at du har en port åben udaftil som du kan nå din server på.

hvis vi tager std. ssh port (22), så henter du putty, laver en forbindelse til din server hvori du har forwardet port 25 til localhost - dvs. du nu kan sende gennem localhost på din klient, og den vil blive tunnelet gennem ssh forbindelsen og ende på din server :-)

----

Start putty.
tast servernavn og check port.
ssh -> tunnels: source port: "25" og destination: "localhost:25" (begge uden ") og tryk add.
gem evt. forbindelsen (med instillinger) -> session -> saved sessions: navn på forbindelsen og save.

/Kasper
Avatar billede spm Nybegynder
06. april 2006 - 22:43 #17
men spændende forslag du har, men sagen er jo den at port 25 er åben på min server men lukket hos TDC, så dit forslag dur ikke rigtig
Avatar billede morhan Novice
07. april 2006 - 12:26 #18
oz2kas' forslag vil sikkert fungere fint, da du ikke kontakter serveren på port 25 men port 22
Avatar billede spm Nybegynder
07. april 2006 - 12:37 #19
Okay. Dvs jeg skal starte putty, logge ind på port 22, og så skulle den fungere??
Avatar billede oz2kas Nybegynder
09. april 2006 - 10:46 #20
yep.

din mail bliver ført gennem tunellen på port 22, og ender på din server uden restriktioner. :-)

Meget nemmere end at skulle til at finde ud af hvilken relay server man skal bruge på hvilket net :-)
Avatar billede spm Nybegynder
18. april 2006 - 19:46 #21
det virker jo bare det skidt;)
tak
Avatar billede oz2kas Nybegynder
18. april 2006 - 21:35 #22
Så lidt - God fornøjelse :-)