Avatar billede dingodas Nybegynder
05. april 2006 - 16:25 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

inStr og apostrof/anførselstegn

Jeg har en Form som submittes med method="Post" Formen har et tekstindtastningsfelt.
Feltet hentes med:  bemaerk = trim(request.form("form_bem"))
Senere i behandlingen får jeg problemer hvis tegnene " og ' (anførselstegn og apostrof) optræder i teksten.
Derfor vil jeg søge på tegnene med inStr og replace dem med noget andet. Det kan jeg ikke få til at virke.
Er der nogen som har et godt forslag til hvordan inStr- og replace-sætningerne skal konstrueres ?
Avatar billede fennec Nybegynder
05. april 2006 - 16:33 #1
Nå du udskriver teksten til formen skal du encode det:
<input type="text" value="<%= server.htmlEncode(DinTekst&"") %>">

Når du gemme i database skal du udskifte ' med to:
sqlText = replace(dinTekst&"", "'", "''")
Avatar billede dingodas Nybegynder
06. april 2006 - 13:45 #2
Mit indtastningsfelt er defineret således:
  <textarea name="form_bem" cols="50" rows="2" ><%=session("bem")%>
Hvordan vil det se ud med encode. Hvor kan man læse noget om encode (jeg ved ingenting om det) ?
Jeg har klaret det med:
  bem = replace(bem,chr(34),"") og bem = replace(bem&"", "'", "''")
Avatar billede fennec Nybegynder
06. april 2006 - 14:06 #3
Det handler egentlig om at ændre så lidt som muligt på stamdata. Men det kommer selvfølgelig an på hvad hvad du mener med "Senere i behandlingen..", for skal du klippe/klistre i teksten, er det selvfølgelig OK :o)

server.htmlEncode er en indbygget funktion i ASP, som omdanner "ulovlig" HTML tegn til lovlige. Det er f.eks < som omdannes til &lt;. Hvis det er i et formelement, sendes det automatisk som det rigtige igen. Du kan altså altid bruge htmlEncode til at smide data i en form uanset hvad de indeholder:
<textarea name="form_bem" cols="50" rows="2" ><%= server.htmlEncode(session("bem")) %></textarea>
Avatar billede dingodas Nybegynder
07. november 2009 - 17:21 #4
Jeg har været ude af cirkulation, men er nu ved at rydde op.
Avatar billede dingodas Nybegynder
07. november 2009 - 17:49 #5
Det er desværre ikke længere muligt at tildele point