Avatar billede skindbeni Nybegynder
05. april 2006 - 16:24 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Forslag til database

Hej.

Jeg kender lidt til programmering i Delphi (Pascal) og vil nu prøve at programmere noget, hvor jeg ikke vil bruge den medfølgende Paradox Database. Faktisk er jeg blevet frarådet at bruge den fra starten af.

Jeg kan bare ikke helt overskue markedet med databaser, især fordi mit engelsk er mangelfuldt, men jeg har da klaret mig indtil nu.

Derfor søger jeg en hjælpende hånd til at finde et databaseprogram, der passer mig. Jeg har nogle "krav", men man kan ikke få alt, så "kravene" er mere eller mindre vejlende...

- Det skal meget gerne være gratis, da jeg ikke har tjent en krone på noget (endnu)
- Det skal kunne håndtere fler-brugere (jeg har fået fortalt, at man hurtigt vokser fra enkeltbruger databaser)
- Det skal selvfølgelig kunne fungere med Delhpi/pascal
- Det skal ikke give slutbrugeren de store problemer mht. installering og opsætning. En ganske alm. person skal kunne installere den udviklede applikation samt evt. databasen tilpas nemt - evt. ved at følge en enkel vejledning jeg kan lave.
Avatar billede ladyhawke Novice
05. april 2006 - 16:57 #1
MySQL er dejligt gratis og har masser af vejledninger etc.
Avatar billede skindbeni Nybegynder
05. april 2006 - 17:02 #2
Hej.

Vil du uddybe lidt.

Jeg har i mellemtiden fået anbefalet

MySQL (igen), MSSQL, Firebirds, Nexus og SQLite

Men det er en jungle
Avatar billede ladyhawke Novice
05. april 2006 - 17:10 #3
MySQL er meget populær og derfor findes der en masse værktøjer mm. til den.

http://www.mysql.com/

Der er endda et delphi forum på deres side: http://forums.mysql.com/list.php?49

Jeg har brugt MySQL databaser både på min PC og på web hosts og de har kørt upåklageligt indtil nu. Der findes også gode bøger om den, hvis du gerne vil i dybden med den og fora etc. er nok.

MS SQL er meget dyr, hvis du ikke kan nøjes med deres DE version (Desktop Engine) og den er begrænset på mange måder.

De sidste 3 kender jeg ikke lige noget til.
Avatar billede skindbeni Nybegynder
05. april 2006 - 17:15 #4
Okay.

MSSQL bliver det i hvert fald ikke. MySQL ligger højt nu.

Kan den håndtere flere brugere?

Og hvilke "problemer" vil den give ved installation og opsætning på en slutbruger PC i forbindelse med installering af et udviklet program.

P.S. Hvordan kan jeg egentlig give dig point for dit svar?
Avatar billede ladyhawke Novice
05. april 2006 - 17:26 #5
Nu kan du give point (det kræver at der er lagt et svar). Du kan altid bede en bruger om at lægge et svar, hvis vedkommende har været til hjælp. Nogen bruger lægger først et svar når de er sikre på at deres indlæg var til nytte.

MySQL kan håndtere flere brugere uden problemer så vidt jeg ved, har aldrig haft problemer med det.

Kig lidt på denne side:

http://www.mysql.com/products/database/mysql/mysql-ds-50.pdf

MySQL giver normalt ikke problemer, hvis din applikation virker og du laver en passende vejledning. Normalt er det en exe fil, men du kan nok lave en batch fil eller lign. så du installerer databasen, sådan som du vil have den (med brugere etc.)
Avatar billede kjulius Novice
05. april 2006 - 19:00 #6
Der er jo også et produkt som IBM DB2 Express-C, som er en lidt "skrabet" version af IBMs flagskib DB2. DB2 Express-C er til gengæld gratis, og stadig et formidabelt værktøj, som kan downloades fra denne side:

http://www-306.ibm.com/software/data/db2/udb/db2express/

På siden findes desuden links til et væld af yderligere oplysninger og dokumentation.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. april 2006 - 19:19 #7
Jeg vil umiddelbart mene at de 2 mest oplagte var:

Firebird (fordi det er baseret paa et tidligere Borland produkt: Interbase)

MySQL (fordi det er saa udbredt som det er *)

* med al respekt for DB2 Express eller Oracle Express, saa har de altsa
  ikke den udbredelse som MySQL har blandt typiske Delphi programmoerer
  (jeg har tilfaeldigvis DB2 Express installeret paa min arbejds laptop, men ...)

De er begge gratis, velegnet til mange brugere og kan bruges fra Delphi.

Det store spoergsmaal er om de kan installeres nemt uden at give problemer
for slutbrugeren.

Der vil jeg nok anbefale dig at eksperimentere lidt.

Personligt synes jeg at MySQL er meget nem at installere, men vi faar en
del spoergsmaal her paa E fra folk som ikke kan faa det til at koere, saa lidt
forsigtighed tilraades. Jeg har ikke praktiske erfaringer med installation
af Firebird/Interbase.
Avatar billede kjulius Novice
05. april 2006 - 22:20 #8
---> arne_v: Du har helt sikkert mere erfaring end mig mht. Delphi og databaser, og jeg foreslog også bare DB2 Express-C fordi jeg syntes, at det var synd at den ikke skulle opføres som en mulighed (iht. spørgerens indlæg 17.02.00).

Jeg er lidt i tvivl om din bemærkning i parantesen skal tolkes, som om der er noget galt med produktet eller det bare er for at antyde, at dens udbredelse ikke er særlig stor.

Det første er jo ikke så godt, mens det sidste hurtigt kan ændres (det er jo ikke mere end et par måneder siden den blev lagt ud til fri download).

Hvorvidt den så er god til Delphi, har jeg ingen forudsætninger for at bedømme. Men mon dog ikke den er lige så god som de andre...?
Avatar billede arne_v Ekspert
06. april 2006 - 01:46 #9
mit argument var:
  - MySQL er rigtigt meget udbredt blandt hobby programmører, studerende,
    små virksomheder etc. og at der derfor er utroligt nemt at få
    hjælp til dem
  - DB2 og Oracle er måske nok betydeligt bedre produkter, men ekspertise
    i dem er noget som stort set kun findes i større firmaer
og at jeg derfor vil anbefale MySQL

(og så bemærkede jeg lige at jeg rent faktisk selv havde produktet installeret)
Avatar billede skindbeni Nybegynder
07. april 2006 - 18:34 #10
Er der en, der vil prøve at lave en simpel MySQL database og sende til mig, som jeg kan lege lidt med og lære fra.

Bare i simpel udgave med minimal antal felter og poster og "design"

Hvis det bliver en database med relation til et økonomisystem / bogføringssystem, kan jeg bruge det videre i min uddannelse som revisorelev. (altså som læringsværktøj til hvordan det fugnerer).
Avatar billede ladyhawke Novice
08. april 2006 - 09:31 #11
Jeg vil anbefale dig at hente MySQL og afprøve et par tutorials, det lærer du allermest af og så ved du hvordan det virker helt fra bunden, det er ikke så vanskeligt...
Avatar billede skindbeni Nybegynder
08. april 2006 - 11:27 #12
Selvfølgelig.

Jeg har også hentet MySQL 5,0 og prøver at arbejde med MySQL-Front.