Avatar billede danm Nybegynder
05. april 2006 - 00:22 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Udskifte et bogstav i en streng (vb 2005)

Hej

Jeg skal have lavet en lille kode der ændrer første bogstav i en streng til stort (eksempelvis dan til Dan).
Jeg ved jeg kan bruge en funktion .toupper som ændrer alt men er der ikke en funktion der gør at jeg kan udskifte en del af en streng med noget andet så jeg kan nøjes med at ændre første bogstav?
Avatar billede arne_v Ekspert
05. april 2006 - 00:38 #1
nej

.NET Strings er immutable
Avatar billede arne_v Ekspert
05. april 2006 - 00:40 #2
s = s.Substring(0,1).ToUpper & s.Substring(1).ToLower

må være bedste bud
Avatar billede danm Nybegynder
05. april 2006 - 01:08 #3
Ok, men det er også et godt bud for det virker perfekt! (0=

Smid lige svar

Har du ellers en fiks ide til hvordan jeg kunne lave det efter et mellemrum også?
eksempel:
"dan mikkelsen" bliver til "Dan Mikkelsen"

Har lige sat lidt flere point på...
Avatar billede arne_v Ekspert
05. april 2006 - 01:24 #4
svar

jeg prøver lige at lave et eksempel på det
Avatar billede arne_v Ekspert
05. april 2006 - 01:36 #5
en mulighed:

        Public Shared Function ToCapital(ByVal s As String) As String
            Dim res As String = s.Substring(0, 1).ToUpper + s.Substring(1).ToLower
            Dim mc As MatchCollection = Regex.Matches(s, " [a-z]")
            Dim i As Integer
            For i = 0 To mc.Count-1
                res = res.Replace(mc(i).Groups(0).ToString, mc(i).Groups(0).ToString.ToUpper)
            Next
            Return res
        End Function