Avatar billede krustytk Nybegynder
04. april 2006 - 11:29 Der er 3 kommentarer

Newbie sprøgsmål..

Hej Eksperter...

Jeg er rigtig rigtig "grøn" på programmerings fronten men er så småt ved at gå igang med .NET VB eller C# ved ikke hvad der er smartest endnu hehe...

jeg har et site i skrevet i ASP (jeg har ikke selv skrevet det) som jeg nu sådan, som et hobby projekt vil gå igang med at konvertere til .NET :)

Jeg har læst mig frem til at der findes en login funktion i .NET 2.0 og den kunne jo være lækker at bruge da jeg har en del forskellige typer brugere på min side, problemet så vidt jeg kan se bruger det bruger navn og adgangskode som login kriterier... men, er det på nogenmåde muligt at lave dette om så det istedet benytter email og kode?
Avatar billede innercitydk Nybegynder
04. april 2006 - 11:34 #1
Jeg går ud fra at den login komponent bruger en database til at teste på de oplysninger der er indtastet. Derfor skal du blot ændre teksten på loginformen til email istedet for brugernavn. Og så skal du tilrette komponenten så den tilgår din database med den korrekte sql forespørgsel..

Vh
Avatar billede krustytk Nybegynder
04. april 2006 - 11:59 #2
Det var også sådan jeg havde tænkt det... men syntes ikke at kunne finde nogen steder man ændre det...

Som sagt er jeg meget grøn på det her område.. :/
Avatar billede innercitydk Nybegynder
04. april 2006 - 12:21 #3
Jeg har desværre ikke så meget forstand på de komponenter der følger med 2.0, men jeg har tidligere lavet noget tilsvarende. Det kan være du kan bruge det til noget, koden bruger en access database:

//
// Metode der henter en brugers password
//
public string TjekBruger()
{
string Sql="SELECT password FROM brugere WHERE email='"+textBox1.Text+"'";
string myConnectionString = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;"+@"Data Source=database.mdb";
OleDbConnection myConnection;
OleDbCommand myAdapter;
OleDbDataReader myReader;
string resultat="";
myConnection = new OleDbConnection(myConnectionString);
myConnection.Open();
myAdapter = new OleDbCommand( Sql, myConnection );
myReader = myAdapter.ExecuteReader();
while(myReader.Read())
{
    resultat=myReader[0].ToString();
}
myReader.Close();
myConnection.Close();
return resultat;
}

Kaldet til metoden kan se således ud (kaldes når der klikkes på login knappen):

string resultat=TjekBruger();
if(resultat==textBox2.Text)
{
// Kode der skal udføres hvis password og brugernavn er korrekt
}