Avatar billede jespersahner Nybegynder
02. april 2006 - 17:37 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Collections.sort() og generics

Jeg er i tvivl om anvendelsen af f.eks. Collections.sort() og generics.

Eks.:
String[] x={"dig","med","Hej"};
List<String> x2=Arrays.asList(x);
Collections.sort(x2);

Dette kompilerer fint.

Men hvad så med:
int[] x={3,2,1};
List x2=Arrays.asList(x);
Collections.sort(x2);

Hvordan benyttes generics her? List<int[]> giver kompilerings-fejl i Collections.sort(x2).
Avatar billede arne_v Ekspert
02. april 2006 - 18:03 #1
List<int>

formoder jeg
Avatar billede arne_v Ekspert
02. april 2006 - 18:03 #2
List erstatter jo []
Avatar billede arne_v Ekspert
02. april 2006 - 18:05 #3
List<Integer>

måske - jeg kan ikke huske om den selv boxer/unboxer her
Avatar billede arne_v Ekspert
02. april 2006 - 18:12 #4
hm - jeg prøvede lige - asList driller så

        List<Integer> x2 = new ArrayList<Integer>();
        for(int i = 0; i < x.length; i++) x2.add(x[i]);

virker, men er måske ikke så elegant
Avatar billede jespersahner Nybegynder
02. april 2006 - 18:29 #5
->arne_v: Nej, jeg mente faktisk List<int[]>. Bruger man denne, kompilerer flg. fint:
int[] x={3,2,1};
List<int[]> x2=Arrays.asList(x);

Men
Collections.sort(x2);
- virker så ikke.

Umiddelbart har du jo ret i, at List<int> jo er parallelt til List<String>, men "int" er jo ikke en objekt-type, og flg. kompilerer ikke:
List<int> x2=Arrays.asList(x);

Er det ikke lidt underligt, at List<int[]> kompilerer, men at Collections.sort() ikke virker efterfølgende?
Avatar billede arne_v Ekspert
02. april 2006 - 18:41 #6
int[] x={3,2,1};
List<int[]> x2=Arrays.asList(x);

laver en list med et element af typen int[]

int[] elementer kan ikke sorteres
Avatar billede arne_v Ekspert
02. april 2006 - 18:41 #7
som jeg skrev skal du brige List<Integer> og det er bare besværligt at få arrayet
over i den
Avatar billede mwl Nybegynder
02. april 2006 - 20:00 #8
Har du brug for at det er en liste? For på den måde du gør det, konverterer du et array til en liste,  og videre til et Array i sorteringen.
Hvis det er muligt at sorte array'et før du laver det til en liste, er det klart optimalt.
Avatar billede snoop_one Nybegynder
04. april 2006 - 16:23 #9
Det er fordi collection frameworket er bygget op omkring objekter.
Så du burde kunne skrive følgende,

Integer[] x={3,2,1};
List<Integer> x2= Arrays.asList(x);
Collections.sort(x2);

Jeg håber, at det giver mere mening.
Avatar billede snoop_one Nybegynder
04. april 2006 - 16:25 #10
Jeg har liget testet ovenstående og det ser ud til at virke.
Avatar billede jespersahner Nybegynder
04. april 2006 - 18:39 #11
->snoop_one: Enig. Dit eks. vil selvfølgelig virke, da det er helt parallelt til String-varianten, og du udnytter så, at Integer er objekt-wrapper udgaven af int.

Mht. objekter og ikke-objekter er int jo en simpel type, men int[] er et objekt, og
List<int[]> x2=Arrays.asList(x);
- kompilerer fint.

Men igen:
Collections.sort(x2);
- virker så bare ikke.

Umiddelbart er det lidt underligt, at man kan lave et List-objekt, her List<int[]>, hvor Collections.sort() ikke efterfølgende kan kompilere (sort() tager jo her et List-objekt som argument), men forklaringen er jo, som Arne skriver, at int[] ikke kan sorteres, og det opdages allerede under kompileringen, hvor man vel typisk først vil få en fejl under eksekvering, hvis elementerne i List-objektet ikke er comparable.

Altså noget med, at
Integer[] i1={1,2,3};
i1[0].compareTo(i1[1]);
- giver mening, da hvert element er af type Integer, som er comparable - mens
int[] i1={1,2,3};
i1[0].compareTo(i1[1]);
- ikke dur, da elementerne er int's.

Jeg håber ikke, at diskussionen er blevet FOR akademisk eller for vrøvlet herfra for den sags skyld :-)
Avatar billede jespersahner Nybegynder
04. april 2006 - 18:40 #12
Smid gerne et svar en af jer.
Avatar billede snoop_one Nybegynder
05. april 2006 - 10:18 #13
Svar :)

Men husk også lige på, at du sortere arrays dvs. x2.getSize() giver 1, så det giver heller ikke meget mening at sortere et element ;)