Avatar billede madsdj Nybegynder
02. april 2006 - 17:17 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Valg af åbningsside på domæne (index.html frem for index.php)

Hvis jeg nu både har en index.html og en index.php-fil, er der så en måde hvormed man kan vælge, hvilken af dem der loades når man kommer ind på siden?
Jeg har et CMS som jeg skal ændre lidt i, og vil i mellemtiden gerne have en "under ombygning"-side. Jeg kan dog ikke bare rename index.php, da CMS'et stadig skal virke i baggrunden, så jeg kan navigere rundt på det, mens jeg redigerer.

mvh. Mads
Avatar billede arne_v Ekspert
02. april 2006 - 17:20 #1
det angiver du i konfigurationen af din web server

Apache httpd.conf:

DirectoryIndex index.html index.php

versus

DirectoryIndex index.php index.html
Avatar billede apo Praktikant
02. april 2006 - 17:24 #2
Eller du kan sætte en adgangskontrol (via sessions) på alle dine sider, og hvis brugeren ikke har en særlig adgangs-session, viderestilles vedkommende til din index.html

Via din adgangskontrol får du tildelt den særlige session, der giver dig rettighederne til at besøge alle sider med adgangskontrol.

Jeg har gjort det samme med mit website da jeg ikke ønsker besøgende i opbygningsfasen; Dog bruger jeg ASP, og kan derfor ikke vise dig koden i PHP.
Avatar billede madsdj Nybegynder
02. april 2006 - 17:31 #3
Arne: har ikke egen server, men webhotel hos b-one, så tror ikke jeg kan ændre konfigurationen (vel?).

Apo: lyder som en fornuftig løsning, men ligger lige lidt over min tekniske kunnen! men må lige lave en søgning efter adgangssessions, du skulle vel ikke have et relevant link eller noget vel?

Tak til jer begge!
Avatar billede apo Praktikant
02. april 2006 - 17:43 #4
Jeg har ikke et relevant link til en løsning i PHP.

I ASP kan løsningen se således ud, og sættes på alle sider der skal beskyttes:

<%
  ' Sættes øverst på sider, der skal beskyttes.
  If Session("Adgang") <> "12345678" Then
      Response.Redirect "/index.html" ' Viderestiller til index.html hvis brugeren ikke har de fornødne rettigheder.
  End If
%>

Herefter skal du have en adgangskontrol, der tildeler dig sessionen når du har indtastet brugernavn og password; Evt. hentet fra en database.

Jeg mener at det er denne sourcecode (ASP), jeg tog udgangspunkt i da jeg lavede min egen adgangskontrol: http://activedeveloper.dk/download/default.asp?mode=showdownload&id=126

Prøv at søge på adgangskontrol i PHP-kategorien. Der må du næsten kunne finde enten links eller relevante sourcecodes til adgangskontroller, der minder om den jeg bruger.
Avatar billede apo Praktikant
02. april 2006 - 17:48 #5
Jeg søgte på adgangskontrol her på E, og fandt følgende: http://www.eksperten.dk/spm/562210

Måske kan du bruge det?
Avatar billede madsdj Nybegynder
02. april 2006 - 17:56 #6
glimrende, det vil jeg forsøge!

Takker,
Smid et svar så får du points...
Avatar billede apo Praktikant
02. april 2006 - 18:00 #7
Svar :-)