Avatar billede mgade Nybegynder
04. maj 2001 - 10:23 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

XML Socket, Chat

Et eller andet ted har jeg læst at man kan erhverve gratis XML-socket-servere (???) og at det er fedt til at sætte en chat op med - primært fordi man så slipper for at genopfriske en ASP chat en gang i sekundet.

Jeg overvejer derfor at opgradere min ASP (plus give den et sæt Flash-tøj for at slippe for JavaScript).

Hvor finder jeg en sådan socket-dims? Hvad har jeg brug for at vide og hvor kan jeg studere på emnet?
Avatar billede dope Nybegynder
04. maj 2001 - 10:25 #1
lytter med...
Avatar billede oleprds Nybegynder
04. maj 2001 - 11:20 #2
Lytter med
Avatar billede mgade Nybegynder
04. maj 2001 - 11:23 #3
psst.. hvis I vil lytte med, behøver I bare klikke på \"Udfør\" uden nogen tekst i kommentar-ruden. Så sender I ikke mails ud til alle ;-)
Avatar billede dope Nybegynder
04. maj 2001 - 13:32 #4
Findes der en effektiv nyhedsgruppe på dette emne et eller andet sted? Ellers burde man måske etablere en...
Avatar billede janegil Nybegynder
07. maj 2001 - 15:49 #5
Kunne lyde som om det er en Java-applett som mottar en strøm av data fra sitt hjemsted og viser dem i en HTML-side?

Jeg kjenner folk som skrev slikt før XML ble moderne, men XML er velegnet til å kode data i slike sammenhenger, fordi det finnes ferdige javaklasser som kan parse (eller transformere) XML.

java.net har sterke klasser til å lage server- og klients sockets. (Men brannmurer blir sikkert et problem.)

Disse ideene går helt ved siden av både ASP, Flash og selve HTTP, man lager i realiteten sin egen protokoll i konkurranse med HTTP. I en bokhandel finner du sikkert en Java-bok som bruker en chat-server som case-study. (Men sannsynligvis med et råere dataformat enn XML.)
Avatar billede mgade Nybegynder
07. maj 2001 - 16:08 #6
Lyder fornuftigt janeqil.. Jeg er egentligt ligeglad med XML - hvis ikke det var fordi at Flash 5.0 har et XML-objekt...

Men Java fortjener overvejelse...
Avatar billede janegil Nybegynder
08. maj 2001 - 15:21 #7
http://www.macromedia.com/support/flash/action_scripts/objects/xmlsocket_object.html

Ser ut til at XMLSocket er et rent Flash-produkt, en del av ActionScript? Så jeg vil tro du allerede har klienten, hvis du har Flash?

Med hensyn til serveren, skriver Macromedia at «Setting up a server to communicate with the XMLSocket object can be challenging».

Så jeg tar tilbake teorien om at Flash og XMLSocket er hver sin verden. Teorien om at serveren skal skrives i java.net ser ut til å holde.

Mht. til å finne gratis XMLSocket-servere, så burde det være enklere enn Macromedia sier. Serveren skal tross alt bare ha én funksjon: den skal ta i mot en XML-fil, og sende den ut via en socket. Hvorvidt XML-fila er en chat-replikk, en aksjekurs, eller en erotisk fortelling, burde være ravende likegyldig for serveren.

http://www.shovemedia.com/multi/
Avatar billede janegil Nybegynder
08. maj 2001 - 15:29 #8
Hvis XMLSocket-serveren er et javaprogram, så er det sikkert lettere å styre den fra en JSP-side enn fra ASP?
Avatar billede mgade Nybegynder
02. juni 2001 - 15:18 #9
Well... More later... Ikke meget nyt, men såen er livet :-)