Avatar billede cnr Nybegynder
01. april 2006 - 12:35 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

løsning af potensregnestykker

Min potensregning er lidt rusten, hvordan er det nu man løser ligninger hvor potensen ikke er hele tal, f.eks. på formen:

aX^n + bX^m + k

hvor a, b og k er konstanter, og n og m er to forskellige decimaltal?
Avatar billede djmaster Nybegynder
01. april 2006 - 18:49 #1
Må jeg lige se et eksempel på en af de ligninger du skal løse.Jeg kan ikke umiddelbart komme på nogle regneregler, når ligninger ser ud som du beskriver
Avatar billede thomas_nj Nybegynder
01. april 2006 - 22:09 #2
Har du flere ligninger eller? Fordi du kan ikke løse en ligning med 2 ubekendte.

  Du skal have fat i ln() for at få pillet m og n ned.

  Så vidst jeg husker (er der ikke lige en, der kan sige om det ikke er rigtigt?) er der en regel, der hedder. ln(a+b) = ln(a)*ln(b). Den kommer du nok til at gøre brug af da der er flere led med potenser i.
Avatar billede cnr Nybegynder
02. april 2006 - 08:48 #3
Jeg har selv haft læst nærmer nu, og der er ikke noget lukket udtryk at løse med :(

Den eneste ubekendte er X, men de to seperate X led samt konstant ledet gør at man ikke kan bruge ln() til at løse op med. Den eneste måde er at bruge en algoritme, ihvertefald med det jeg har kunne finde frem til.

Anyway tak for forslagende.

>thomas nj

Næsten rigtig, det hedder ln(a*b) = ln(a) + ln(b)
Avatar billede thomas_nj Nybegynder
02. april 2006 - 12:40 #4
ups havde forstået det som om det var n og m, der var ubekendte. Utroligt som de regler forsvinder ud af hovedet når man ikke længere går i skole.
Avatar billede cnr Nybegynder
02. april 2006 - 15:09 #5
Yeps, det er bundiriterende at sidde og kigge på sådan noget. Man kan huske at der var engang hvor man kunne de her ting i hovedet, og nu skal man læse et par hunderede sider bare for at få et overblik
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
02. april 2006 - 15:23 #6
Hvis du sidder med en specifik ligning, så prøv at smide den herind, det kan jo være der kan laves nogen "tricks" :)

Men ellers så har du ret, i det generelle tilfælde må man have fat i Newton-Raphson-metoden eller lignende.