Avatar billede sharper Nybegynder
01. april 2006 - 03:03 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hentning af data med Access

Hey

Jeg sidder og leger lidt med C# og kommet ind i et lille problem. Jeg vil have programmet til at skrive al data fra en kolonne efterhinanden. Min første løsning var blot at køre en for-løkke igennem der hed
(int i=1;i<=databaseDataSet.test.Rows.Count;i++)
hvorefter jeg nemt så kan hente hvad jeg ønsker med:
databaseDataSet.test.FindByID(i).kolonne
(ID er min primær nøgle med autonummering i DBen)
Dette virkede sådan set også fint nok, lige indtil jeg begyndte at slette data i DBen og nummeringen af ID derfor ikke passede med antal af 'rows', lidt svært at forklare.
Der må være en nemmere metode, synes bare jeg har læst hvad jeg kunne finde og stadig ikke fundet nogen løsning.

Håber nogen kan hjælpe, på forhånd tak
Avatar billede arne_v Ekspert
01. april 2006 - 03:07 #1
en mulighed var ihvertfald at bruge en OleDbDataReader (fremfor
OleDbDataAdapter og DataSet) og så hente alle rækker med den
Avatar billede sharper Nybegynder
01. april 2006 - 03:18 #2
hmm, prøvede mig nu bare frem med hvad Visual Studio viste. Men er der en forholdsvis overkommelig måde at gøre det på, eller vil det være en go idé at starte forfra og stå OleDbDataReader op i stedet?
Avatar billede arne_v Ekspert
01. april 2006 - 06:04 #3
kode snippet:

        OleDbConnection con = new OleDbConnection("Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=D:\\Database\\MSAccess\\Test.mdb");
        con.Open();
        OleDbCommand cmd = new OleDbCommand("SELECT * FROM T1", con);
        OleDbDataReader rdr = cmd.ExecuteReader();
        while(rdr.Read()) {
            int f1 = (int)rdr[0];
            string f2 = (string)rdr[1];
            // gør noget med f1 og f2
        }
        con.Close();
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
01. april 2006 - 08:18 #4
foreach(DataRow dr in databaseDataSet.test.Rows)
{
gør hvad der skal gøres
}
Avatar billede sharper Nybegynder
01. april 2006 - 17:16 #5
Har siddet og set på begge og det var meget nemmere at lave det som arne_v skrev, virker perfekt. Tak for hjælpen begge to.

Arne_v smider du ik lige et svar :)
Avatar billede arne_v Ekspert
01. april 2006 - 18:47 #6
gerne