Avatar billede skeffen Nybegynder
31. marts 2006 - 17:47 Der er 5 kommentarer

Debian Router/Switch med 3 netkort

Jeg har sat en debian router op med 3 netkort. Det ene netkort bruges til at få  internettet ind, de 2 andre skal bruges til at dele nettet ud til mit netværk.

Problemmet er dog bare at det kun er det ene netkort der virker

Det andet kan godt få forbindelse til dhcp serveren som jeg har sat op på debian boxen og kan også få forbindelse igennem de lokale ip adresser, men kan ikke få forbindelse til internettet

Netkortene er sat til eth0 192.168.1.1 og eth1 192.168.2.1
Avatar billede skeffen Nybegynder
01. april 2006 - 09:47 #1
Jeg tror det er mit iptables script den er gal med:
#!/bin/sh

# Variabler som bruges senere i scriptet.
LAN_NET="192.168.1.0/24"
LAN_NET2="192.168.2.0/24"
# Disable routing inden regler påføres
echo 0 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

# Regler flushes og policies s�tes
/sbin/iptables -t nat -F
/sbin/iptables -F
/sbin/iptables -P FORWARD DROP
/sbin/iptables -P OUTPUT ACCEPT
/sbin/iptables -P INPUT DROP

#################################################################
## BEM�K: Denne linie vil give meget output hvis den bruges  ##
## og der ikke i /etc/init.d/klogd er �dret KLOGD variablen  ##
## s�denne er: KLOGD="-c4"                                    ##
#################################################################
# Logging af nye pakker skal startes
/sbin/iptables -A FORWARD -m state --state NEW -j LOG --log-prefix IPTABLE_NEW --log-level 4
/sbin/iptables -A OUTPUT -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT
/sbin/iptables -A INPUT -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT
/sbin/iptables -A INPUT -j LOG

/sbin/iptables -A INPUT -p tcp --dport 80 -j ACCEPT
/sbin/iptables -A INPUT -p tcp --dport 22 -j ACCEPT
/sbin/iptables -A INPUT -s 127.0.0.1 -j ACCEPT

# Disse linier masquerader alle LAN connections, og tillader
# alle LAN klienter at kommer igennem firewall'en.
/sbin/iptables -t nat -A POSTROUTING -d ! $LAN_NET -j MASQUERADE
/sbin/iptables -A FORWARD -s $LAN_NET -j ACCEPT
/sbin/iptables -A FORWARD -d $LAN_NET -j ACCEPT
/sbin/iptables -A FORWARD -s ! $LAN_NET -j DROP

/sbin/iptables -t nat -A POSTROUTING -d ! $LAN_NET2 -j MASQUERADE
/sbin/iptables -A FORWARD -s $LAN_NET2 -j ACCEPT
/sbin/iptables -A FORWARD -d $LAN_NET2 -j ACCEPT
/sbin/iptables -A FORWARD -s ! $LAN_NET2 -j DROP

# Forwarding startes.
echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

echo Firewall script startet
Avatar billede langbein Nybegynder
01. april 2006 - 16:48 #2
Ser ut til å være feil:

/sbin/iptables -t nat -A POSTROUTING -d ! $LAN_NET -j MASQUERADE

/sbin/iptables -t nat -A POSTROUTING -d ! $LAN_NET2 -j MASQUERADE

Også feil i filtering rules under disse.

Tror du har rett i at feilen ligger i iptables scriptet. Skal forsøke å se litt på det ..
Avatar billede langbein Nybegynder
01. april 2006 - 16:52 #3
Forsøk med denne for å sette opp nat til de to lan segmentene:

iptables -t nat -A POSTROUTING -o eth0 -j MASQUERADE (forutsat at eth0 er wan kort.)

Forsøk først også med:

/sbin/iptables -P FORWARD ACCEPT

Sjekk at forbindelsen kjører, og less så på filtering rules "as required .."
Avatar billede langbein Nybegynder
01. april 2006 - 16:55 #4
Effekten av /sbin/iptables -P FORWARD ACCEPT er at du stadig vekk vil ha firewalling fra internett og inn. (pga Nat mekanisme). Du vil ikke ha noen filtrering mellom de to nettverkssegmentene slik at begge lan kommer "til å henge sammen".

Ved å legge på riktige filtering rules for forwarding, så kan du for eksempel sørge for at de to lan segmentene ikke ser hverandre, hvis det er ønsket. (Typisk wired og wireless lan segmenter ..)
Avatar billede langbein Nybegynder
01. april 2006 - 16:58 #5
Pleier selv å starte opp med et enkelt oppsett som bare får trafikken til å flyte. Når så trafikken kjører så legger jeg inn en og en rule slik at den blir begrenset til det den skal være.