Avatar billede solrod Nybegynder
31. marts 2006 - 15:20 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Udskrift via formular

Jeg vil gerne kunne udskrive direkte fra en knap på en formular.

Det skal forgå ved at jeg udfylder formularen og derefter trykker på en knap, som så udskriver den aktuelle formular via en rapport.

Jeg har forsøgt at udskrive, men problemet er at jeg får en tom rapportudskrift, da data jo ikke er gemt før jeg lukker formularen.

Er det nogen som har en ide til hvordan man kommer uden om dette.
Avatar billede mugs Novice
31. marts 2006 - 15:22 #1
Dim VARa As Long
VARa = Me!ID Me!Requery
DoCmd.GoToControl "ID"
DoCmd.FindRecord VARa, acEntire, False, , True, acCurrent, True
og en print kommando med kriterie
Avatar billede mugs Novice
31. marts 2006 - 15:25 #2
Med et numerisk kriterie skal det se således ud:

Dim VARa As Long
VARa = Me!FELT
Me!Requery
DoCmd.GoToControl "FELT"
DoCmd.FindRecord VARa, acEntire, False, , True, acCurrent, True
DoCmd.OpenReport "RAPPORTNAVN", acViewPreview, , "[TABEL]![FELT] = " & Me!FELT & ""
Avatar billede solrod Nybegynder
31. marts 2006 - 15:58 #3
Er det på knappen ovenstående skal kopiers ind?
Avatar billede solrod Nybegynder
31. marts 2006 - 16:00 #4
Hej Mugs, Jeg tror du må vejlede mig lidt mere.
Avatar billede mugs Novice
31. marts 2006 - 17:16 #5
FELT er et felt i både formularen og i tabellen deer er unik for den pågældende post f.eks din PK.

Du er nødt til at lave en Requery for at opdatere tabellen. Kopier koden ind i en kommandoknap og erstat TABEL med navnet på din tabel og FELT med navnet på feltet der er unik for posten.

Jeg er på vej til arbejde og har ikke tid mere før ca 23:00.
Avatar billede solrod Nybegynder
01. april 2006 - 14:25 #6
Hej Mugs, Desværre sker der ikke rigtig noget når jeg gør som du anbefaler. Jeg går ud fra at det ingen betydning om man referer til en forespørgelse eller en tabel.
Avatar billede solrod Nybegynder
01. april 2006 - 15:27 #7
Hej Mugs, Jeg har klaret det på følgende måde:

DoCmd.Close
Dim stDocName As String
Dim SR As Integer
stDocName = "rapRaastofIndvinding"
SR = DMax("RaID", "tblRaastofIndvinding")
DoCmd.OpenReport stDocName, acViewPreview, , "[fspRaastofIndvinding_f]![RaID] = " & SR & ""

Hvad syntes du om det?
Avatar billede mugs Novice
01. april 2006 - 19:24 #8
Hvis det fungerer er det jo godt. Men på denne måde er den jo ike dynamisk forstået på den måde, at du altid vil udskrive DMAX fra din tabel/forespørgsel. Hvis det er meningen er det jo fint, men med min kode vil du altid udskrive den post du ser på formularen.

Du kan prøve at sende db til:

mugs@mail.dk

som en zip fil, så vil jeg se på det.
Avatar billede solrod Nybegynder
02. april 2006 - 19:05 #9
Hej mugs, db'en er sendt.
Avatar billede mugs Novice
02. april 2006 - 19:51 #10
Returneret
Avatar billede solrod Nybegynder
03. april 2006 - 12:39 #11
Hej Mugs, jeg vælger at bruge din metode, men har fjernet Me!Requery, da dette medførte, at der ved hver udskrift blev dannet en ny post.

Send lige et svar, så du kan få dine point, og så mange tak for hjælpen.
Avatar billede mugs Novice
03. april 2006 - 12:45 #12
Jeg har afprøvet min formular og der dannes IKKE en ny post. Hvis du tilføjer en ny post og du vil udskrive denne direkte fra formularen, er det nødvendigt at lave en Requery medmindre du benytter Dmax. Men min kode kan du altid udskrive den post du ser på formularen og ikke andre poster.

Men du bør se på dine formularer. Jeg mener der er noget galt.
Avatar billede solrod Nybegynder
03. april 2006 - 13:35 #13
Nej det er rigtigt at dette ikke sker med din formular, men jeg har lavet formularen sådanne at men ved Ny Last får sidste lastnr +1. Requery funger vel næsten som når man lukker formularen og åbner denne igen.
Avatar billede mugs Novice
03. april 2006 - 13:39 #14
Når du lukker formularen bliver tabellen opdateret på samme måde som en requery, der genforespørger i tabellen. Din metode er blot noget langsom ligesom databasen generelt er meget langsom at arbejde med.
Avatar billede solrod Nybegynder
03. april 2006 - 14:40 #15
Nu bliver jeg jo lidt nysgerrig, hvad mener du med at db'en generelt er langsom, eller er den langsom pgr.den metode jeg bruger.