Avatar billede sejrskilde Nybegynder
31. marts 2006 - 10:10 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Opdeling af record i access i flere records

Jeg har en timesag styrings database, hvorfra jeg gerne vil kunne bearbejde data ovre i Excel. Mit problem er at i databasen kommer hver input ind med Id-Navn-tid1-art1-tid2-art2-tid3-art3

For at slippe for manuelt arbejde i Excel, vil jeg gerne høre om man kan få dem i en ny database eller en forspørgsel hvor den kommer ud som 3 records, dvs:
navn-tid1-art1
navn-tid2-art2
navn-tid3-art3.
Dermed skulle jeg gerne end på 3-4 kollonner istedet for 8?
Avatar billede jensen363 Forsker
31. marts 2006 - 10:13 #1
Forklar nærmere ...
Avatar billede sejrskilde Nybegynder
31. marts 2006 - 10:16 #2
Som dataene kommer nu(via en hjemmeside) kommer de som Id-Navn-tid1-art1-tid2-art2-tid3-art3 dvs. 8 poster i hver record.

Jeg ønsker at kunne bearbejde mine data med en pivottabel, og derfor vil jeg gerne automatisk splitte hver record op i 3 nye, med 4 poster i hver record:

Id-navn-tid1-art1
Id-navn-tid2-art2
Id-navn-tid3-art3.
Avatar billede jensen363 Forsker
31. marts 2006 - 10:19 #3
Ok, du kan benytte UNION select til formålet
Avatar billede sejrskilde Nybegynder
31. marts 2006 - 10:22 #4
Jeg har ikke den store erfaring i Access. Kan du forklare det lidt?
Avatar billede jensen363 Forsker
31. marts 2006 - 10:29 #5
To sekunder, så kommer jeg med et eksempel :o)
Avatar billede jensen363 Forsker
31. marts 2006 - 10:33 #6
SELECT Tabel.Id, Tabel.Navn, Tabel.tid1 AS TID, Tabel.art1 AS ART
FROM Tabel
UNION
SELECT Tabel.Id, Tabel.Navn, Tabel.tid2 AS TID, Tabel.art2 AS ART
FROM Tabel
UNION
SELECT Tabel.Id, Tabel.Navn, Tabel.tid3 AS TID, Tabel.art3 AS ART
FROM Tabel;
Avatar billede sejrskilde Nybegynder
31. marts 2006 - 10:35 #7
Hvor skal jeg stå henne? er det i en forspørgsel at du finder disse muligheder?
Avatar billede jensen363 Forsker
31. marts 2006 - 10:55 #8
Det er een forespørgsel, men den kan kun laves i SQL

Kan du zippe ( winzip ) databasen, så kan jeg lave det for dig
Avatar billede sejrskilde Nybegynder
31. marts 2006 - 10:56 #9
Det kan jeg desvære ikke, da vi ikke har programmet på arbejde...
Avatar billede jensen363 Forsker
31. marts 2006 - 10:59 #10
Ok ... Hvad hedder din tabel ?
Avatar billede jensen363 Forsker
31. marts 2006 - 11:23 #11
Hvis du er i tvivl om fremgangsmåden er den følgende :

1) Lav en ny forespørgsel
2) Indsæt din tabel i forespørgslen
3) Træk ID, Navn, tid1, art1 ned som elementer i din forespørgsel
Avatar billede jensen363 Forsker
31. marts 2006 - 11:31 #12
4) I øverste venstre hjørne ( lige under Filer ) ser du et ikon, hvor du kan vælge mellem Designvisning, Dataarkvisning og SQL visning.
5) Vælg SQL Visning
6) Du ser nu SQL-programkoden for den forespørgsel du er i gang med. Denne skal nu udbygges til, at medtage det resterende.
7) Kopiér den SQL som du får vist.
8) På en ny linie skriver du UNION
9) Indsæt på næste linie den SQL som du har kopieret
10) Ret/redigér tid1 og art1 til hhv. tid2 og art2
11) På en ny linie skriver du UNION
12) Indsæt på næste linie den SQL som du har kopieret
13) Ret/redigér tid1 og art1 til hhv. tid3 og art3

slut
Avatar billede sejrskilde Nybegynder
31. marts 2006 - 13:50 #13
Tusinde tak, det virker.
Avatar billede sejrskilde Nybegynder
31. marts 2006 - 13:51 #14
Kan du ikke oprettet et svar så jeg kan give dig point?
Avatar billede jensen363 Forsker
31. marts 2006 - 13:51 #15
Det er en fornøjelse at høre :o)