Avatar billede tommyjakobsen Nybegynder
31. marts 2006 - 09:43 Der er 5 kommentarer

RSA dekrypterings eksponent d - c++

Hej eksperten :)

I am working on a small RSA encryption/decryption program in a school
project (using c++) and I'm kind of stuck because i can't figure out
how to calculate the decryption exponent d.
Keep in mind that my program doesn't use very large primes - it's sort
of a bit simplified in this respect.
My main problem revolves around how to implement a calculation of d in
my program. I can't figure out how to code this. According to various
sources i've used, d is calculated like this:

d = e^-1 (mod phi(n))

As far as I have been able to find out this means that

d mod phi(n) = e^-1 mod phi(n)

But as im not that experienced in advanced mathematics i don't really
know if this is true.

Anyway can anyone explain to me how i calculate d using c++ code or
just in plain easy-to-understand mathematics?

I have used the following numbers:

p = 37
q = 89
n = p*q = 37*89 = 3293
phi(n) = (p-1)(q-1) =3168
e = 25

thx in advance :)

quote fra http://groups.google.com/group/sci.crypt/browse_thread/thread/882e816f76e2b919/9af00b698ea2b2f2#9af00b698ea2b2f2
i må gerne svare på dansk :)

TJakobsen
Avatar billede soreno Praktikant
31. marts 2006 - 09:55 #1
Jeg lavede engang dette (i java):

  private void calculateD() {
    for (int i = 1; i < m; i++) {
      if (((e * i) % m) == 1) {
        d = i;
      }

Jeg kan ikke huske hvad der sker, men
kan du ikke lige prøve om koden virker ?
Avatar billede tommyjakobsen Nybegynder
31. marts 2006 - 10:09 #2
Det vil jeg gerne prøve - men hvad er m, og er e det samme som i vores eksempel?
Kan du huske noget om hvordan du kom frem til dette?
Avatar billede soreno Praktikant
31. marts 2006 - 10:16 #3
m = (p - 1) * (q - 1);
e er det samme som i dit eksempel.

Jeg kørte lige programmet, det giver:
d = 2281

Jeg kan huske at jeg fandt en side på nettet hvor der var en step-by-step opskrift på hvordan beregningen skulle laves. Muligvis (formentlig) fandt jeg også noget eksempel kode.
Avatar billede tommyjakobsen Nybegynder
31. marts 2006 - 10:24 #4
Mange tak for hjælpen, troede ikke det kunne gøres så simpelt, men det er kun dejligt :)

Hvis du engang komme i tanke om hvad den side hed, må du meget gerne poste den her.
Avatar billede soreno Praktikant
31. marts 2006 - 10:28 #5
Jeg tror det var i 2003, eller sådan noget, jeg lavede det.
Jeg har sikkert bare søgt på:
rsa algorithm