Avatar billede jespere Nybegynder
30. marts 2006 - 22:22 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Validering af fornavn/efternavn

Hej eksperter.

Jeg er bare ingen haj til regular expressions, så jeg håber at en af jer kan hjælpe.

Jeg har brug for at validere en streng efter følgende regel:

[min 2 tegn][mellemrum][min 2 tegn]

alt efter den første sekvens af tegn, dvs. mellemrum og efterfølgende tegn, kan gentages n gange.

Mvh
Jesper
Avatar billede davidfossil Nybegynder
30. marts 2006 - 22:50 #1
.+\s.+
Avatar billede davidfossil Nybegynder
30. marts 2006 - 22:52 #2
.+  Ét eller flere tegn som ikke mellemrum.
\s  En eller anden form for mellemrum (space, tab, linefeed)

\s kan erstattes med et alm. space hvis kun dette skal være lovligt.
Avatar billede spaceus Nybegynder
31. marts 2006 - 09:22 #3
ikke for at være på tværs eller noget men som jeg ser det burde navn vel kun være bogstaver og så skulle det være min 2 bogstaver

(w){2,*}\s(w){2,*}
Avatar billede davidfossil Nybegynder
31. marts 2006 - 11:02 #4
Det har du ret i, den havde jeg overset. Dit eksempel tager dog kun imod tegnet w, hvilket nok ikke var meningen. Man kunne bruge \w men den er farlig - forskellige platforme er ikke enige om hvorvidt æ, ø, å, é, ü etc. hører til i \w

Mit omskrevede bud er derfor:
..+\s..+

Følgende burde gøre det samme:
.{2,}\s.{2,}
Avatar billede spaceus Nybegynder
31. marts 2006 - 11:03 #5
du har ret den er bedre, den napper vi ;)
Avatar billede jespere Nybegynder
03. april 2006 - 10:38 #6
Det ser ud til at I er kommet frem til en brugbar løsning ved fælles hjælp - det er jeg meget taknemmelig for.
Kan spaceus ikke også lige lægge et svar. Så jeg kan dele point ud til jer begge.
Mvh
Jesper
Avatar billede spaceus Nybegynder
03. april 2006 - 11:20 #7
ok ;)