Avatar billede kolme Nybegynder
29. marts 2006 - 20:32 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

sql med if?

Hej,

Jeg er atter på grænsen af hvad jeg formår og må derfor ty til eksperthjælp:

Jeg vil gerne lave et sql-udtræk der trækker attributter på baggrund af en enkelt attributs værdi:

SELECT t1.Pk_ID, t1.fornavn, t1.efternavn, t1.arbejdsadresseprimaer FROM tabel1 AS t1

If t1.arbejdsadresseprimaer = 1 then
    SELECT t2.vejnavn, t2.by FROM tabel2 AS t2 WHERE t2.adressetype = 'arbejde'
If t1.arbejdsadresseprimaer = 0 then
    SELECT t2.vejnavn, t2.by FROM tabel2 AS t2 WHERE
t2.adressetype = 'privat'

Kan det lade sig gøre?

Udtrækket skal anvendes i et access projekt og vil have 100000 medlemmer. Vil det ikke være performancemæssigt korrekt at foretage ovenstående på databasesiden fremfor i Access?
Avatar billede nielle Nybegynder
29. marts 2006 - 20:50 #1
Måske virker dette i MS SQL:

SELECT t2.vejnavn, t2.by FROM tabel2 AS t2 WHERE t2.adressetype = IFF(t1.arbejdsadresseprimaer = 1, 'arbejde', 'privat')
Avatar billede kjulius Novice
29. marts 2006 - 22:41 #2
Eller måske:

SELECT t1.Pk_ID, t1.fornavn, t1.efternavn, t1.arbejdsadresseprimaer, t2.vejnavn, t2.by
FROM tabel1 AS t1
INNER JOIN tabel2 AS t2
  ON t2.adressetype = CASE WHEN t1.arbejdsadresseprimaer = 0 THEN 'privat' ELSE 'arbejde' END
Avatar billede kjulius Novice
29. marts 2006 - 22:47 #3
Eller måske den omvendte:

SELECT t1.Pk_ID, t1.fornavn, t1.efternavn, t1.arbejdsadresseprimaer, t2.vejnavn, t2.by
FROM tabel1 AS t1
INNER JOIN tabel2 AS t2
  ON t1.arbejdsadresseprimaer = CASE t2.adressetype WHEN 'privat' THEN 0 WHEN 'arbejde' THEN 1 END
Avatar billede nielle Nybegynder
18. april 2006 - 20:40 #4
Hvad med noget respons?
Avatar billede kolme Nybegynder
21. marts 2008 - 18:23 #5
Avs. Denne post har vist været åbent ALT for længe. Røde ører og en undskyldning er vist på plads. Smid et svar hvis I vil have point...
Avatar billede nielle Nybegynder
21. marts 2008 - 20:38 #6
Svar :^)
Avatar billede kjulius Novice
22. marts 2008 - 00:39 #7
OK, men virkede det?
Avatar billede nielle Nybegynder
22. marts 2008 - 09:51 #8
Det er nok lidt svært at huske 2 år efter :^)
Avatar billede kolme Nybegynder
22. marts 2008 - 11:01 #9
Ja, jeg kan ærlig talt ikke huske det.
Avatar billede nielle Nybegynder
22. marts 2008 - 20:00 #10
Takker for point :^)
Avatar billede kjulius Novice
23. marts 2008 - 21:44 #11
Ah, nej, det er vist forståeligt, hvis det ikke lige klikker. Jeg havde ikke lige lagt mærke til datoen. Ak ja, som tiden går! LOL