Avatar billede fladstrand Nybegynder
29. marts 2006 - 00:30 Der er 9 kommentarer

Between commando virker ikke som jeg gerne vil have den til

Hejsa

Jeg har en database med et felt "ForNavn" indeholdende
Anders, Benny, Carl, Dennis, Emil, Knud, Lars
Nu vil jeg gerne hente alle records hvor fornavn starter med a,b,c,d,e
Jeg mente jeg kunne bruge dette:
  SELECT * FROM tabel WHERE ForNavn BETWEEN 'a*' AND 'e*'
Men jeg får ikke Emil med. Hvad gør jeg forkert ? Har I nogle forslag til hvordan jeg løser det ?

/Johnny
Avatar billede arne_v Ekspert
29. marts 2006 - 00:49 #1
hvad hvis du bruger % fremfor *
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
29. marts 2006 - 07:45 #2
mener ikke der kan være wildcard i BETWEEN, så tror du skal lave en BETWEEN 'a' AND 'f' (hvilket dog medtager fornavne som KUN hedder 'f')

Alternativt teste på første bogstav i fornavn er:  in ('a','b','c','d','e')
Avatar billede arne_v Ekspert
29. marts 2006 - 13:30 #3
ellers må det jo være

BETWEEN 'a' AND 'ezzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz'

men ja

LEFT(felt,1) IN ('a','b','c','d','e')

var nok pænere
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
29. marts 2006 - 13:49 #4
ja, men hvor ligger ÆØÅ?  ;-)
Avatar billede arne_v Ekspert
29. marts 2006 - 14:38 #5
det afhænger jo nok lidt af collation, diverse sprog indestillinger
og vindretningen
Avatar billede kjulius Novice
29. marts 2006 - 23:05 #6
Kan man ikke bare skrive

WHERE LEFT(fel1, 1) BETWEEN 'a' AND 'e'

eller mere generelt (kan bruges i alle db)

WHERE SUBSTRING(felt1, 1, 1) BETWEEN 'a' AND 'e'
Avatar billede arne_v Ekspert
30. marts 2006 - 03:31 #7
jo

men som fsconsult spurgte - hvor ender ÆØÅ henne

SUBSTRING kan ikke bruges i alle databaser
Avatar billede kjulius Novice
30. marts 2006 - 09:09 #8
okay, jeg blev bare lidt forvirret af din kommentar 13.30.25, hvor du angav, at det skulle være BETWEEN 'a' AND 'ezzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz'

SUBSTRING kan ikke bruges alle steder? Okay, det troede jeg. Tja, man er aldrig færdig med at lære... :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
30. marts 2006 - 14:06 #9
det var en kommentar til

mener ikke der kan være wildcard i BETWEEN, så tror du skal lave en BETWEEN 'a' AND 'f' (hvilket dog medtager fornavne som KUN hedder 'f')