Avatar billede horny_j Nybegynder
28. marts 2006 - 15:18 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

hardisk program søges

jeg mangler et program der kan søge efter fejl på hardisken. da min  pc tit går i kage og siger en underlig TIK TIK TIK lyd.... nogle gange kan den forsætte efter ha sagt det i ca 1 time....

mangler et program til at søge efter fejl. og evt. rette dem...
Avatar billede janius Nybegynder
28. marts 2006 - 15:24 #1
Hvilken disk er det? De fleste producenter har programmer, der søger efter fejl på netop deres diske. F. eks. bruger Maxtor Powermax, der genererer en fejlkode ved problemer. Denne giver man så til forhandleren og får typisk en bytter.
Avatar billede levithan Nybegynder
28. marts 2006 - 15:30 #2
tik tik tik lyde repræsentere dårlige sektore disse kan tit markere som skal ikke bruges og så kører harddisken videre som om den er ny.

når der kommer dårlige sektorer kommer der som regl flere inden for en rum tid.

hvilken harddisk er det.
Avatar billede levithan Nybegynder
28. marts 2006 - 15:31 #3
janius. dårlige sektoere er ikke ensbetydene med en bytte. forhandlerne retter selv dårlige sektorere og så får man disken igen da de har udbedret fejlen. disken skal dø før de bytter den
Avatar billede wizaxjb Nybegynder
28. marts 2006 - 15:34 #4
Der kan være mange årsager til TIK TIK lyde fra en Harddisk....

Jeg har pt et dårligt strømstik der skal skiftes ud, der gør at min tikker og staller PC'en en gang i mellem.

Men derudover hvis du gerne vil checke den, er det som regel producentens hjemmeside der indeholder programmerne til det.

P.S. Er der nogen der ved hvordan man nulstiller SMART info på en HD?
Avatar billede janius Nybegynder
28. marts 2006 - 15:35 #5
muligt du ikke har fået byttet, men det har jeg altid, og det er efterhånden blevet til en del. netop fordi når de først begynder at komme så bliver det bare ved og ved. Og hvor meget værd er en disk som man ikke kan stole på egentlig?
Avatar billede peet49 Nybegynder
28. marts 2006 - 15:37 #6
levithan->> Hvis bad sectors er fysiske fejl på skiven, bliver HD byttet, skyldes det software byttes ikke.
Avatar billede levithan Nybegynder
28. marts 2006 - 15:39 #7
ikke ret meget. men sælger har jo altid lov til at prøve at udbedre skaden og hvis de kan fjerne / markede de dårlige sektorer så de ikke længe findes så har de vel i prinsipppet repareret disken.

noget andet er harddisk producenterne fjerne også badsektres fra disken inden de sælger diskene videre.  en overflade er aldrig helt ud fejl når den blvier lavet
Avatar billede levithan Nybegynder
28. marts 2006 - 15:40 #8
peet49. er du selv sælger eller har du blot oplevet det
Avatar billede peet49 Nybegynder
28. marts 2006 - 15:41 #9
Jeg har eget IT firma.
Avatar billede horny_j Nybegynder
28. marts 2006 - 15:51 #10
den ene disk er en maxtor 120 gb. den anden er en Hitachi 160gb..... er ikke sikker på hvilken der fejler :/
Avatar billede peet49 Nybegynder
28. marts 2006 - 16:01 #11
Jeg vil tippe på Hitachi.
Avatar billede horny_j Nybegynder
31. august 2015 - 21:45 #13
Problemet er løst :o)