Avatar billede Slettet bruger
27. marts 2006 - 17:52 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Symbol følger musen horisontalt

Jeg har lavet et grafik element som er en pil og vil gerne have den til at følge musen vertikalt altså op og ned sidestående med min menu til venstre som vise nedenunder. Den grafiske pil skal følge en lige linie op og ned alt efter hvilket menupunkt musemarkøren peger på...

Firkanten omkring menupunkterne kan være "hit boksen" hvor pilen bliver aktiv.

Er dette muligt at lave? :-)
_____________
|Menu1      |
|Menu2      |
|Menu3      |
|Menu4    <- |  <- Pil
|____________|
Avatar billede Slettet bruger
27. marts 2006 - 17:53 #1
I overskriften står der horisontalt... det er self. vertikalt (OP/NED) pilen skal følge musemarkøren i. :-)
Avatar billede Slettet bruger
27. marts 2006 - 17:54 #2
(Jeg bruger Flash 8)
Avatar billede bukselak Nybegynder
27. marts 2006 - 23:13 #3
Noget i denne stil:

_global.menuItemY = -999;

btn1.onRollOver = function() { menuItemY = this._y; }
btn2.onRollOver = function() { menuItemY = this._y; }
btn3.onRollOver = function() { menuItemY = this._y; }
btn4.onRollOver = function() { menuItemY = this._y; }

function arrowMove() {
    arrow_mc._y += (menuItemY-arrow_mc._y)/2;
}
_root.onEnterFrame = arrowMove;
Avatar billede bukselak Nybegynder
27. marts 2006 - 23:41 #4
Det her er måske bedre:

_global.menuItemY = 50;

var mouseListener:Object = new Object();
mouseListener.onMouseMove = function() {
    if((_ymouse > (menu_mc._y)) && (_ymouse < (menu_mc._y + menu_mc._height))) { //Hvis registreringspunktet er top venstre
        _global.menuItemY = _ymouse;
    } else {
        _global.menuItemY = 50;
    }
Mouse.addListener(mouseListener);

arrow_mc.onEnterFrame = function() {
    this._y += (menuItemY-this._y)/2;
}
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2006 - 00:39 #5
Ok jeg prøver det lige og vender tilbage... :-)
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2006 - 12:57 #6
Kan du evt. forklare hvordan jeg skal bære mig ad for at få det til at virke?

Jeg har et grafik element som hedder PIL2_ANI som er konveret til et movieklip.....

Skal der bruges et instance name og/eller hvor skal koden sættes ind? :-)
Avatar billede bukselak Nybegynder
29. marts 2006 - 00:10 #7
Hvis dit movieklip hedder PIL2_ANI skal du blot skifte dette ud i stedet for arrow_mc, som jeg har kaldt den - Men husk at navngive movieklippet under properties, så scriptet ved hvad det skal refererer til.

Ydermere skal du oprette et movieklip, der hedder menu_mc, som bruges til at finde den Y-højde pilen må bevæge sig indenfor. Så snart musen er indenfor denne Y-værdi vil pilen følge musens bevægelser indenfor dette område - Hvis man imidlertid bevæger sig udenfor vil pilen bevæge sig tilbage til en Y-værdi på 50.

Håber der gav lidt mere mening - ellers må du bare sige til :)
Avatar billede bukselak Nybegynder
29. marts 2006 - 00:14 #8
Alt koden skal sættes ind i "Actions"-panelet efter du har valgt keyframe 1 på tidslinjen. Navngiv evt. dette layer til "actions" og lås det, så du ved det kun er actionscript du finder der.
Avatar billede Slettet bruger
08. december 2010 - 10:48 #9
lukker