Avatar billede mmmjj Nybegynder
27. marts 2006 - 13:39 Der er 40 kommentarer og
1 løsning

Database vis på min side

Hej jeg har hentet en database som jeg vil have op på min side. Databasen kan hentes her: http://www.makeiteasy.dk/eksempler/DynamiskSøgefunktion.zip Den vil jeg gerne have vis på min hjemmeisde. Og lige en ting mere. det skal gøres så let som muligt. Gerne en guide prik-til-prik da jeg ikke kender ret meget til ASP. Håber på hjælp!

Michael Jørgensen
Avatar billede keysersoze Guru
27. marts 2006 - 13:44 #1
Avatar billede mmmjj Nybegynder
27. marts 2006 - 13:47 #2
Har prøvet den guide virker ikke!
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
27. marts 2006 - 13:59 #3
Hej mmmjj

Jeg har kigget lidt på dine spørgsmål, og det fremgår at du er totalt begynder indenfor ASP.

Nu er det heldigvis ikke så let at du bare kan få en prik-til-prik guide. Heldigvis, for så var mit job nok i større fare, og jeg kunne nok heller ikke få så fin en månedsløn :o)

Hvis du vil beskæftige dig med ASP, så skal du lære det forfra. Se efter begyndervejledninger på nettet, og evt. i bøger. Så vil du opdage at databasestyring ikke er i de første lektioner, så du må nok lægge dit projekt på hylden indtil du har lært lidt mere.

Du kunne måske få én herinde til at hjælpe dig, men det ville i så fald være ham der lavede det, og du ville ikke være meget klogere bagefter. Hver gang der skulle ændres noget ville du atter være afhængig af andres hjælp.

Og jo, den guide virker helt fint, det er databasestyring for absolut begyndere.
Avatar billede fennec Nybegynder
27. marts 2006 - 14:01 #4
Det bliver nok svært at finde en mere simpel gennemgang end den som keysersoze henviser til. Desuden virker koden fint, men den den skal selvefølgelig tilpasses til din tabel. Også kan koden sammenpresses lidt:

<%

Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("DynamiskSøgefunktion.mdb")
Conn.Open DSN

strSQL = "Select * From bog Order by titel"
Set rs = Conn.Execute(strSQL)
while not rs.eof
  Response.Write rs("titel") & " "& rs("forfatter") &"<br>"
  rs.MoveNext
wend
Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>
Avatar billede keysersoze Guru
27. marts 2006 - 14:03 #5
guiden fungerer ganske udemærket - så det er udelukkende et spørgsmål om at følge den rigtigt og ellers lave de småændringer der trods alt skal foretages... Selvom det er let er det ikke så let at man kan mestre det på 3 minutter.
Avatar billede softspot Forsker
27. marts 2006 - 14:08 #6
Guiden på html.dk fungerer ikke hvis forspørgsler returnerer et tomt resultat, så det kan bla. være det du er rendt ind i...
Avatar billede fennec Nybegynder
27. marts 2006 - 14:09 #7
.. Også er det desuden en dårlig ide at bruge æøå i navnet på .mdb filen.

Det gælder selvfølgelige også på mange andre ting. F.eks filnavne (asp, html), databasen (filnavnet, tabelnavne, kolonnenavne). Alle disse ting skal man holde sig fra at brug specialtegn (som æøå er). Data i databasen kan selvfølgelig godt indeholde tegnene :o)
Avatar billede mmmjj Nybegynder
27. marts 2006 - 16:45 #8
fennec----> Jeg køre med en windows server 2003. Jeg smed filerne ind. Ændrede i koden så den bare hed dynamisk omdøbte databasen til dynamisk kaldte koden default.asp men får en fejl:

Fejltype:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access-driver]Der opstod en generel fejl. Registreringsnøglen Temporary (volatile) Jet DSN for process 0xaac Thread 0x2988 DBC 0x1f40fdc Jet kan ikke åbnes.
/Default.asp, line 5
Avatar billede mmmjj Nybegynder
27. marts 2006 - 16:46 #9
har en LILLE smule forsta´nd på asp da jeg har læst html's guide om asp!
Avatar billede mmmjj Nybegynder
27. marts 2006 - 16:48 #10
*Ændrede koden så den hed dynamisk.mdb
Avatar billede keysersoze Guru
27. marts 2006 - 16:53 #11
fejlen betyder som regel at databasen ikke kan findes - ligger databasen i samme mappe som asp-filen eller?
Avatar billede mmmjj Nybegynder
27. marts 2006 - 16:55 #12
jep
Avatar billede mmmjj Nybegynder
27. marts 2006 - 16:57 #13
min kode ser sådan her ud:
<%
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("dynamisk.mdb")
Conn.Open DSN

strSQL = "Select * From bog Order by titel"
Set rs = Conn.Execute(strSQL)
while not rs.eof
  Response.Write rs("titel") & " "& rs("forfatter") &"<br>"
  rs.MoveNext
wend
Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>
Avatar billede keysersoze Guru
27. marts 2006 - 21:09 #14
og databasen var omdøbt til "dynamisk.mdb"? for så lyder det lidt underligt.
Avatar billede mmmjj Nybegynder
27. marts 2006 - 22:19 #15
ja
Avatar billede keysersoze Guru
27. marts 2006 - 23:05 #16
prøv evt at komme med et link
Avatar billede mmmjj Nybegynder
28. marts 2006 - 09:37 #17
Avatar billede keysersoze Guru
28. marts 2006 - 09:40 #18
hvad hedder asp-siden?
Avatar billede mmmjj Nybegynder
28. marts 2006 - 10:05 #19
Inden under min hosters hjemmeside http://www.1asphost.com/dsn-less.shtm står der at en dsn-less forbindelse skal laves på denne måde:
<%Dim Conn, RS

Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Set RS = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")

DSNName = "DRIVER=Microsoft Access Driver (*.mdb);DBQ="
DSNName = DSNName & Server.MapPath("/USERNAME/database/mydatabase.mdb")
Conn.Open DSNName

sql = "SELECT * FROM [TableName] WHERE (((TableName.FieldName)='Value'))"
RS.Open sql, Conn, 3, 3%>
Avatar billede mmmjj Nybegynder
28. marts 2006 - 10:05 #20
index.asp
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
28. marts 2006 - 11:11 #21
Får du en fejlmelding nu?

Ligger databasen i den samme mappe som index.asp? Dette er sikkert forkert, da databasen skal ligge i en mappe med særlige permissions, dette kan hosteren fortælle dig om, for det er dem der styrer det.
Avatar billede mmmjj Nybegynder
28. marts 2006 - 11:18 #22
databasen ligger i samme mappe som index.php men prøvede at oprette en madde med navnet "database" da i deres kode står at filen skal ligge /ACCOUNTNAM/database/dynamisk.mdb
Men nu får jeg en anden fejlmelding:
http://c.1asphost.com/databasen/
Avatar billede mmmjj Nybegynder
28. marts 2006 - 11:23 #23
index.php sådan her ud pt.:
<%
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("databasen/database/dynamisk.mdb")
Conn.Open DSN

strSQL = "Select * From bog Order by titel"
Set rs = Conn.Execute(strSQL)
while not rs.eof
  Response.Write rs("titel") & " "& rs("forfatter") &"<br>"
  rs.MoveNext
wend
Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
28. marts 2006 - 12:31 #24
Du skal spørge om, eller læse på hjemmesiden om, hvor databasen skal ligge. Du kan ikke umiddelbart selv lave den mappe den skal ligge i.
Avatar billede mmmjj Nybegynder
28. marts 2006 - 14:16 #25
Jamen det har jeg jo!? jeg lavede en mappe med navnet: "database" derefter smed jeg dynamisk.mdb i. Så converterede jeg mappen til en *.zip fil og smed den op på serveren (de har en funktion der udpakker *.zip filer)
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
28. marts 2006 - 14:21 #26
ok, så skulle det være i orden.

Prøv med denne index.asp (ikke php, vel? :o) ), MEN du skal i stedet for USERNAME skrive dit brugernavn på serveren. Jeg har undladt alt andet end at åbne forbindelsen og lukke den igen:

<%
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("/USERNAME/database/dynamisk.mdb")
Conn.Open DSN

Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>
Avatar billede mmmjj Nybegynder
28. marts 2006 - 14:45 #27
Hehhe. Jo index.asp . Roede lige lidt rundt i det! Men prøver lige det du sagde...
Avatar billede mmmjj Nybegynder
29. marts 2006 - 10:49 #28
den kommer bare med en hvid skærm... Ingen ting sker nu!?
Avatar billede keysersoze Guru
29. marts 2006 - 10:56 #29
hvis du har taget ldanielsens kode direkte som den er nu mangler du at lave et udtræk fra databasen... ellers prøv at kom med din kode
Avatar billede mmmjj Nybegynder
29. marts 2006 - 11:09 #30
<%
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("/databasen/database/dynamisk.mdb")
Conn.Open DSN

Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>
Avatar billede keysersoze Guru
29. marts 2006 - 11:23 #31
den kode der er, som ldanielsen skrev, udelukkende database-connection og lukning igen. Skal du have data ud skal du gøre som du før var inde på mellem åbning og lukning af connectionen;

strSQL = "Select * From bog Order by titel"
Set rs = Conn.Execute(strSQL)
while not rs.eof
  Response.Write rs("titel") & " "& rs("forfatter") &"<br>"
  rs.MoveNext
wend
Avatar billede mmmjj Nybegynder
29. marts 2006 - 11:34 #32
<%
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("/databasen/database/dynamisk.mdb")
Conn.Open DSN

strSQL = "Select * From bog Order by titel"
Set rs = Conn.Execute(strSQL)
while not rs.eof
  Response.Write rs("titel") & " "& rs("forfatter") &"<br>"
  rs.MoveNext
wend

Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>

Skal den se såadan ud nu så?
Avatar billede mmmjj Nybegynder
29. marts 2006 - 11:35 #33
hvis den skal så kommer den med den her fejlmedelse:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e09'

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Record(s) cannot be read; no read permission on 'bog'.

/databasen/index.asp, line 8
Avatar billede keysersoze Guru
29. marts 2006 - 12:03 #34
det lyder som om der ikke er de rettigheder der skal være til databasen - om det ligger på mappe-niveau eller databaseniveau er svært at sige... men jeg kan ikke se at scriptet fejler noget.
Avatar billede mmmjj Nybegynder
29. marts 2006 - 12:28 #35
Her ligger den database som jeg henter http://www.makeiteasy.dk/eksempler/DynamiskSøgefunktion.zip
Så kan du selv se om den fejler noget!
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
29. marts 2006 - 12:34 #36
Der er ikke rettigheder sat på tabellen:

Åbn databasen i Access
Vælg Funktioner > Sikkerhed > Bruger- og gruppetilladelser
Marker Administrator og BOG, og sæt kryds i alle boksene
Gem og upload den igen
Avatar billede keysersoze Guru
29. marts 2006 - 12:40 #37
man kan jo også bare hente den direkte her når nu sikkerheden ikke er i top; http://c.1asphost.com/databasen/dynamisk.mdb

men det ser ud som om du mangler rettigheder på selve tabellen - kan vistnok administreres under Sikkerhed -> Bruger- og gruppetilladelser
Avatar billede keysersoze Guru
29. marts 2006 - 12:40 #38
daaamn - slow is my middle name :)
Avatar billede mmmjj Nybegynder
29. marts 2006 - 13:14 #39
Okay. Nu gjorde jeg det lavede tilladelserne men der er stadig et problem: Den viser ikke layout samt søgefunktionen! http://c.1asphost.com/databasen/
Avatar billede keysersoze Guru
29. marts 2006 - 13:29 #40
det skal du selv hen og lave i HTML/ASP - det layout og den søgefunktion der vises når du åbner access er et access-only interface til den egentlige database JET. Derfor er der altså ingen vej uden om - igang med at programmere din interface og dine ønskede muligheder.
Avatar billede keysersoze Guru
25. maj 2006 - 12:56 #41
lukketid?